دوره 20، شماره 1 - ( 1402 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heshmati E, kakabraee K. The Structural Equation Model of the Relationship between Job Stress, Psychological Well-Being, and Customer Orientation with the Mediating Role of Job Satisfaction among Maskan Bank Employees.. ioh 2024; 20 (1) : 35
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3497-fa.html
حشمتی ابراهیم، کاکابرایی کیوان. الگوی معادلات ساختاری رابطه بین تنیدگی شغلی، بهزیستی روانشناختی و مشتری مداری با نقش میانیجی‌گری رضایت شغلی در میان کارکنان بانک مسکن. سلامت كار ايران. 1402; 20 (1)

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3497-fa.html


دانشگاه آزاد ، kakabraee@gmail.com
چکیده:   (212 مشاهده)
چکیده:
زمینه وهدف: علیرغم اینکه مشتری مداری امروزه به عنوان یکی از راهبردهای اصلی نقش مهمی در موفقیت سازمانها ایفا می کند. مدل های موجود مشتری مداری فاقد جهت گیری در حوزه روانشناختی هستند و این برای شرکت ها و سازمانهایی که حیات آنها بستگی به مشتری دارد کافی نیست. پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی معادلات ساختاری رابطه بین تنیدگی شغلی، بهزیستی روانشناختی و مشتری مداری با نقش میانجی رضایت شغلی در بین کارکنان بانک مسکن کرمانشاه انجام شد
 روش بررسی: پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی، از لحاظ نحوه ی گردآوری اطلاعات توصیفی و شیوه اجرا همبستگی است جامعه آماری کارکنان بانک مسکن کرمانشاه(420=N) تشکیل دادند که حجم نمونه(201=n)به صورت نمونه گیری در دسترس و با استفاده از فرمول کوکران در سال (1401) تعیین گردید. داده­ها از طریق پرسشنامه های استاندارد بهزیستی روانشناختی ریف(1989)، فرسودگی شغلی ماسلاچ (1997)،رضایت شغلی اسمیت و هالین(1969)، تنیدگی شغلی فیلیپ ال رایس(1992)، نارضایتی شغلی خلج و رحمانی(1400)، استرس شغلی جونزوهمکاران(2010) و مشتری مداری دوناوان(2004) گردآوری و با روش مدل­یابی معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد رضایت شغلی برمشتری مداری تاثیر مثبت دارد. بهزیستی روانشناختی برمشتری مداری به طور مستقیم و با واسطه رضایت شغلی تاثیر مثبت دارد. همچنین تنیدگی شغلی بر مشتری مداری به طور مستقیم و با واسطه رضایت شغلی تاثیر منفی دارد.
نتیجه گیری: مدل پیشنهادی بانکها و موسسات مالی و خدماتی را در حفاظت از کارکنان خود وایجاد راهبردهای بهداشت روانی در داخل سازمان ها راهنمایی و الگویی کاربردی برای مشتری مداری ارائه می کند.
 
شماره‌ی مقاله: 35
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عوامل تعیین کننده رضایت شغلی
دریافت: 1401/12/5 | پذیرش: 1402/7/26 | انتشار: 1402/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb