Heshmati E, kakabraee K. The Structural Equation Model of the Relationship between Job Stress, Psychological Well-Being, and Customer Orientation with the Mediating Role of Job Satisfaction among Maskan Bank Employees.. ioh 2024; 20 (2) :219-235
URL:
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3497-fa.html
حشمتی ابراهیم، کاکابرایی کیوان. الگوی معادلات ساختاری رابطه بین تنیدگی شغلی، بهزیستی روانشناختی و مشتری مداری با نقش میانیجیگری رضایت شغلی در میان کارکنان بانک مسکن. سلامت كار ايران. 1402; 20 (2) :219-235
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3497-fa.html
استاد گروه روان شناسی، واحدکرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. ، kakabraee@gmail.com
چکیده: (761 مشاهده)
چکیده:
زمینه وهدف: علیرغم اینکه مشتری مداری امروزه به عنوان یکی از راهبردهای اصلی نقش مهمی در موفقیت سازمانها ایفا می کند. مدل های موجود مشتری مداری فاقد جهت گیری در حوزه روانشناختی هستند و این برای شرکت ها و سازمانهایی که حیات آنها بستگی به مشتری دارد کافی نیست. پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی معادلات ساختاری رابطه بین تنیدگی شغلی، بهزیستی روانشناختی و مشتری مداری با نقش میانجی رضایت شغلی در بین کارکنان بانک مسکن کرمانشاه انجام شد
روش بررسی: پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی، از لحاظ نحوه ی گردآوری اطلاعات توصیفی و شیوه اجرا همبستگی است جامعه آماری کارکنان بانک مسکن کرمانشاه(420=N) تشکیل دادند که حجم نمونه(201=n)به صورت نمونه گیری در دسترس و با استفاده از فرمول کوکران در سال (1401) تعیین گردید. دادهها از طریق پرسشنامه های استاندارد بهزیستی روانشناختی ریف(1989)، فرسودگی شغلی ماسلاچ (1997)،رضایت شغلی اسمیت و هالین(1969)، تنیدگی شغلی فیلیپ ال رایس(1992)، نارضایتی شغلی خلج و رحمانی(1400)، استرس شغلی جونزوهمکاران(2010) و مشتری مداری دوناوان(2004) گردآوری و با روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد رضایت شغلی برمشتری مداری تاثیر مثبت دارد. بهزیستی روانشناختی برمشتری مداری به طور مستقیم و با واسطه رضایت شغلی تاثیر مثبت دارد. همچنین تنیدگی شغلی بر مشتری مداری به طور مستقیم و با واسطه رضایت شغلی تاثیر منفی دارد.
نتیجه گیری: مدل پیشنهادی بانکها و موسسات مالی و خدماتی را در حفاظت از کارکنان خود وایجاد راهبردهای بهداشت روانی در داخل سازمان ها راهنمایی و الگویی کاربردی برای مشتری مداری ارائه می کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عوامل تعیین کننده رضایت شغلی دریافت: 1401/12/5 | پذیرش: 1402/7/26 | انتشار: 1402/10/10