دوره 20، شماره 2 - ( 1402 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 200-186 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.TUMS.SPH.REC.1400.349

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdi H, Zakerian S A, Azam K, Omidi L. Investigating the effect of drivers’ mental workload on the occurrence of driving anger among urban drivers in Qazvin city. ioh 2024; 20 (2) :186-200
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3537-fa.html
عبدی حانیه، ذاکریان سید ابوالفضل، اعظم کمال، امیدی لیلا. بررسی تاثیر بارکار ذهنی بر بروز خشم رانندگان درون شهری شهر قزوین. سلامت كار ايران. 1402; 20 (2) :186-200

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3537-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران ، szakerian@gmail.com
چکیده:   (653 مشاهده)
مقدمه: از جمله مهم­ترین نگرانی­های جوامع امروزی، معضـل حوادث جاده­ای، تلفات و خسارات مربوط به آن می­باشد. هر ساله حوادث جاده­ای در سراسر جهان منجر به ایجاد تلفات و خسارات بسیاری می­شود که مهم­ترین عامل در وقوع این حوادث، عامل انسانی است. نقش انسان در تصادفات از جهات مختلفی ارزیابی می­شود که در آن عوامل فردی از جمله بارکاری ذهنی و خشم یکی از عوامل حائز اهمیت پیش­بینی­کننده آن اســت. از این­رو، سعی در بررسی، پیشگیری و کنترل این عوامل در رانندگی از موضوعات مهم بوده؛ و از این جهت، مطالعه حاضر به بررسی تأثیر بارکاری ذهنی در بروز خشم می­پردازد.
روش کار: 88 راننده تاکسی درون شهری شهر قزوین جهت بررسی مؤلفه­های موردنظر، در این مطالعه شرکت کردند. از شاخص بارکاری ذهنی DALI جهت ارزیابی بارکاری ذهنی و از پرسشنامه مقیاس خشم رانندگی (DAS) جهت ارزیابی خشم رانندگان استفاده گردید. در این مطالعه، ابتدا پرترافیک­ترین ساعات شهر (11 الی 14) بر اساس نقشه آنلاین ترافیکی شهر قزوین انتخاب گردیدند. سپس مسیرهای دارای ترافیک سنگین با استفاده از Google Map جهت انجام مطالعه در نظر گرفته شدند. براساس مسیرهای پرترافیک، سناریویی دو مرحله­ای جهت اندازه­گیری مؤلفه­های ذکر شده در نظر گرفته شد. سنجش پارامترهای مورد مطالعه از طریق تکمیل پرسشنامه توسط رانندگان در اواسط مسیر و پایان مسیر صورت می گرفت. جهت آنالیز داده های جمع آوری شده، از آزمون های t زوجی و آنالیز همبستگی و رگرسیون استفاده شد.
یافته ها: نتایج به­دست آمده از مطالعه نشان داد که انجام فعالیت رانندگی در طولانی مدت و تأثیرپذیری از شرایط ترافیکی محیط می تواند همه ابعاد بار کاری ذهنی را به طور معنی داری افزایش دهد (001/0>P). همچنین ارتباط معنی داری میان افزایش بار کار ذهنی و افزایش بروز خشم در رانندگان مشاهده گردید (001/0>P).
بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه، با افزایش بار کار ذهنی در میان رانندگان، میزان بروز خشم در رانندگان افزایش می یابد که این مسئله نشان از تأثیرپذیری رانندگان از محیط ترافیکی می­باشد. از این­رو، اقدامات و پیشنهادات لازم جهت کنترل خشم در رانندگان جهت بهبود فعالیت رانندگی آنان و پیشگیری از بروز حوادث امری ضروری به نظر می رسد.
واژه‌های کلیدی: بارکاری ذهنی، خشم، راننده.
متن کامل [PDF 1515 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: 1402/5/2 | پذیرش: 1402/8/1 | انتشار: 1402/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb