Ethics code: IR.TUMS.SPH.REC.1400.349
Abdi H, Zakerian S A, Azam K, Omidi L. Investigating the effect of drivers’ mental workload on the occurrence of driving anger among urban drivers in Qazvin city. ioh 2024; 20 (2) :186-200
URL:
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3537-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی تهران ، szakerian@gmail.com
چکیده: (653 مشاهده)
مقدمه: از جمله مهمترین نگرانیهای جوامع امروزی، معضـل حوادث جادهای، تلفات و خسارات مربوط به آن میباشد. هر ساله حوادث جادهای در سراسر جهان منجر به ایجاد تلفات و خسارات بسیاری میشود که مهمترین عامل در وقوع این حوادث، عامل انسانی است. نقش انسان در تصادفات از جهات مختلفی ارزیابی میشود که در آن عوامل فردی از جمله بارکاری ذهنی و خشم یکی از عوامل حائز اهمیت پیشبینیکننده آن اســت. از اینرو، سعی در بررسی، پیشگیری و کنترل این عوامل در رانندگی از موضوعات مهم بوده؛ و از این جهت، مطالعه حاضر به بررسی تأثیر بارکاری ذهنی در بروز خشم میپردازد.
روش کار: 88 راننده تاکسی درون شهری شهر قزوین جهت بررسی مؤلفههای موردنظر، در این مطالعه شرکت کردند. از شاخص بارکاری ذهنی DALI جهت ارزیابی بارکاری ذهنی و از پرسشنامه مقیاس خشم رانندگی (DAS) جهت ارزیابی خشم رانندگان استفاده گردید. در این مطالعه، ابتدا پرترافیکترین ساعات شهر (11 الی 14) بر اساس نقشه آنلاین ترافیکی شهر قزوین انتخاب گردیدند. سپس مسیرهای دارای ترافیک سنگین با استفاده از Google Map جهت انجام مطالعه در نظر گرفته شدند. براساس مسیرهای پرترافیک، سناریویی دو مرحلهای جهت اندازهگیری مؤلفههای ذکر شده در نظر گرفته شد. سنجش پارامترهای مورد مطالعه از طریق تکمیل پرسشنامه توسط رانندگان در اواسط مسیر و پایان مسیر صورت می گرفت. جهت آنالیز داده های جمع آوری شده، از آزمون های t زوجی و آنالیز همبستگی و رگرسیون استفاده شد.
یافته ها: نتایج بهدست آمده از مطالعه نشان داد که انجام فعالیت رانندگی در طولانی مدت و تأثیرپذیری از شرایط ترافیکی محیط می تواند همه ابعاد بار کاری ذهنی را به طور معنی داری افزایش دهد (001/0>P). همچنین ارتباط معنی داری میان افزایش بار کار ذهنی و افزایش بروز خشم در رانندگان مشاهده گردید (001/0>P).
بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه، با افزایش بار کار ذهنی در میان رانندگان، میزان بروز خشم در رانندگان افزایش می یابد که این مسئله نشان از تأثیرپذیری رانندگان از محیط ترافیکی میباشد. از اینرو، اقدامات و پیشنهادات لازم جهت کنترل خشم در رانندگان جهت بهبود فعالیت رانندگی آنان و پیشگیری از بروز حوادث امری ضروری به نظر می رسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ارگونومی دریافت: 1402/5/2 | پذیرش: 1402/8/1 | انتشار: 1402/10/10