دوره 20، شماره 2 - ( 1402 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 200-186 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.TUMS.SPH.REC.1400.349


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdi H, Zakerian S A, Azam K, Omidi L. Investigating the effect of drivers’ mental workload on the occurrence of driving anger among urban drivers in Qazvin city. ioh 2024; 20 (2) :186-200
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3537-fa.html
عبدی حانیه، ذاکریان سید ابوالفضل، اعظم کمال، امیدی لیلا. بررسی تاثیر بارکار ذهنی بر بروز خشم رانندگان درون شهری شهر قزوین. سلامت كار ايران. 1402; 20 (2) :186-200

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3537-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران ، szakerian@gmail.com
چکیده:   (873 مشاهده)
مقدمه: از جمله مهم­ترین نگرانی­های جوامع امروزی، معضـل حوادث جاده­ای، تلفات و خسارات مربوط به آن می­باشد. هر ساله حوادث جاده­ای در سراسر جهان منجر به ایجاد تلفات و خسارات بسیاری می­شود که مهم­ترین عامل در وقوع این حوادث، عامل انسانی است. نقش انسان در تصادفات از جهات مختلفی ارزیابی می­شود که در آن عوامل فردی از جمله بارکاری ذهنی و خشم یکی از عوامل حائز اهمیت پیش­بینی­کننده آن اســت. از این­رو، سعی در بررسی، پیشگیری و کنترل این عوامل در رانندگی از موضوعات مهم بوده؛ و از این جهت، مطالعه حاضر به بررسی تأثیر بارکاری ذهنی در بروز خشم می­پردازد.
روش کار: 88 راننده تاکسی درون شهری شهر قزوین جهت بررسی مؤلفه­های موردنظر، در این مطالعه شرکت کردند. از شاخص بارکاری ذهنی DALI جهت ارزیابی بارکاری ذهنی و از پرسشنامه مقیاس خشم رانندگی (DAS) جهت ارزیابی خشم رانندگان استفاده گردید. در این مطالعه، ابتدا پرترافیک­ترین ساعات شهر (11 الی 14) بر اساس نقشه آنلاین ترافیکی شهر قزوین انتخاب گردیدند. سپس مسیرهای دارای ترافیک سنگین با استفاده از Google Map جهت انجام مطالعه در نظر گرفته شدند. براساس مسیرهای پرترافیک، سناریویی دو مرحله­ای جهت اندازه­گیری مؤلفه­های ذکر شده در نظر گرفته شد. سنجش پارامترهای مورد مطالعه از طریق تکمیل پرسشنامه توسط رانندگان در اواسط مسیر و پایان مسیر صورت می گرفت. جهت آنالیز داده های جمع آوری شده، از آزمون های t زوجی و آنالیز همبستگی و رگرسیون استفاده شد.
یافته ها: نتایج به­دست آمده از مطالعه نشان داد که انجام فعالیت رانندگی در طولانی مدت و تأثیرپذیری از شرایط ترافیکی محیط می تواند همه ابعاد بار کاری ذهنی را به طور معنی داری افزایش دهد (001/0>P). همچنین ارتباط معنی داری میان افزایش بار کار ذهنی و افزایش بروز خشم در رانندگان مشاهده گردید (001/0>P).
بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه، با افزایش بار کار ذهنی در میان رانندگان، میزان بروز خشم در رانندگان افزایش می یابد که این مسئله نشان از تأثیرپذیری رانندگان از محیط ترافیکی می­باشد. از این­رو، اقدامات و پیشنهادات لازم جهت کنترل خشم در رانندگان جهت بهبود فعالیت رانندگی آنان و پیشگیری از بروز حوادث امری ضروری به نظر می رسد.
واژه‌های کلیدی: بارکاری ذهنی، خشم، راننده.
متن کامل [PDF 1515 kb]   (226 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: 1402/5/2 | پذیرش: 1402/8/1 | انتشار: 1402/10/10

فهرست منابع
1. Omidi L, Mousavi S, Moradi G, Taheri F. Traffic climate, driver behaviour and dangerous driving among taxi drivers. International journal of occupational safety and ergonomics. 2022;28(3):1482-9. [DOI:10.1080/10803548.2021.1903705]
2. Tajvar A, Yekaninejad MS, Aghamolaei T, Shahraki SH, Madani A, Omidi L. Knowledge, attitudes, and practice of drivers towards traffic regulations in Bandar-Abbas, Iran. Electronic physician. 2015;7(8):1566. [DOI:10.19082/1566]
3. Hadavandi E, Omidi L, Tajvar A, Ghanbari A. Mining Relationships among Knowledge, Attitude, and Practice of Drivers Using Self‑organizing Map and Decision Tree: The Case of Bandar Abbas City Taxi Drivers. Archives of Trauma Research. 2018;7(2):73-9. [DOI:10.4103/atr.atr_30_18]
4. Mansourianfar MH, Haghshenas H. Micro-scale sustainability assessment of infrastructure projects on urban transportation systems: Case study of Azadi district, Isfahan, Iran. Cities. 2018;72:149-59. [DOI:10.1016/j.cities.2017.08.012]
5. Sahayadhas A, Sundaraj K, Murugappan M. Detecting driver drowsiness based on sensors: a review. Sensors. 2012;12(12):16937-53. [DOI:10.3390/s121216937]
6. Baghiani Moghadam M, Halvany G, Ehramposh M. A survey on personality of motor cycle riders involved in accidents. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2006;16(51):69-75.
7. Alavi SS, Mohammadi MR, Soori H, Jannatifard F, Mohammadi-Kalhory S. The determination of Cognitive-behavioral features of bus and Truck drivers during road accidents in 2013-2014. Safety promotion and injury prevention (Tehran). 2015;3(4):223-32.
8. Hoggan BL, Dollard MF. Effort-reward imbalance at work and driving anger in an Australian community sample: Is there a link between work stress and road rage?. Accident Analysis & Prevention. 2007;1;39(6):1286-95. [DOI:10.1016/j.aap.2007.03.014]
9. Koppits E, Cropper M. Traffic Fatalities and Economic Growth. Washington, DC: The World Bank; 2003. Policy Research Working paper. 2006(3035). [DOI:10.1596/1813-9450-3035]
10. Evans L. The dominant role of driver behavior in traffic safety. American Journal of Public Health. 1996;86(6):784-6. [DOI:10.2105/AJPH.86.6.784]
11. Kruger A. A systems approach to the assessment of mental workload in a safety-critical environment (Doctoral dissertation, University of Pretoria).
12. Daniel GO. Workload-An examination of the concept. Cognitive Processes and Performance. 1986.
13. Zakerian SA, Zia G, Nasl Seraji G, Azam K, Mortezapour A. Reliability and validity of the driver activity load index for assessing mental workload among drivers in production companies. Journal of Occupational Hygiene Engineering Volume. 2018; 10;5(2):65-71. [DOI:10.21859/johe.5.2.65]
14. Stanton NA, Hedge A, Brookhuis K, Salas E, Hendrick HW, editors. Handbook of human factors and ergonomics methods. CRC press; 2004. [DOI:10.1201/9780203489925]
15. Stanton NA, Stewart R, Harris D, Houghton RJ, Baber C, McMaster R, Salmon P, Hoyle G, Walker G, Young MS, Linsell M. Distributed situation awareness in dynamic systems: theoretical development and application of an ergonomics methodology. Ergonomics. 2006 Oct 10;49(12-13):1288-311. [DOI:10.1080/00140130600612762]
16. Gharib Bolouk M. Comparison of effect of anger rumination on the relationship between anger dimensions and control and quality of life among students. Journal of Research and Health. 2017;10;7(5):1039-47.
17. Deffenbacher JL, Lynch RS, Oetting ER, Swaim RC. The Driving Anger Expression Inventory: A measure of how people express their anger on the road. Behaviour research and therapy. 2002;1;40(6):717-37. [DOI:10.1016/S0005-7967(01)00063-8]
18. Kazemeini T, Hashem-Abadi BA, Moddares-goravi M, Esmaeili-Zadeh M. The effectiveness of cognitive-behavior group therapy (CBGT) in reduction of driving anger and aggression. Journal of Clinical Psychology. 2011;22;3(2):1-1.
19. Deffenbacher JL, Oetting ER, Lynch RS. Development of a driving anger scale. Psychological reports. 1994;74(1):83-91. [DOI:10.2466/pr0.1994.74.1.83]
20. Parkes A, Hooijmeijer V. The influence of the use of mobile phones on driver situation awareness. In Driver Distraction Internet Forum. 2000.
21. Kass SJ, Cole KS, Stanny CJ. Effects of distraction and experience on situation awareness and simulated driving. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. 2007;1;10(4):321-9. [DOI:10.1016/j.trf.2006.12.002]
22. Gugerty L. Situation awareness in driving. Handbook for driving simulation in engineering, medicine and psychology. 2011;1:265-72. [DOI:10.1201/b10836-20]
23. Kaber DB, Endsley MR. The effects of level of automation and adaptive automation on human performance, situation awareness and workload in a dynamic control task. Theoretical issues in ergonomics science. 2004;1;5(2):113-53. [DOI:10.1080/1463922021000054335]
24. Yousefi F, Azam K, Zakerian SA. Mental workload and determination of its relationship with situation awareness and work experience among taxi drivers. Journal of Occupational Hygiene Engineering. 2019; 10;6(3):44-53. [DOI:10.52547/johe.6.3.44]
25. Kabilmiharbi N, Khamis NK, Noh NA. Commonly Used Assessment Method to Evaluate Mental Workload for Multiple Driving Distractions: A Systematic Review. Iranian Journal of Public Health. 2022 Mar;51(3):482. [DOI:10.18502/ijph.v51i3.8924]
26. Zokaei M, Jafari MJ, Khosrowabadi R, Nahvi A, Khodakarim S, Pouyakian M. Tracing the physiological response and behavioral performance of drivers at different levels of mental workload using driving simulators. Journal of safety research. 2020;1;72:213-23. [DOI:10.1016/j.jsr.2019.12.022]
27. Li S, Zhang T, Zhang W, Liu N, Lyu G. Effects of speech-based intervention with positive comments on reduction of driver's anger state and perceived workload, and improvement of driving performance. Applied Ergonomics. 2020; 1;86:103098. [DOI:10.1016/j.apergo.2020.103098]
28. Habib K, Shalkamy A, El-Basyouny K. Investigating the effects of mental workload on highway safety. Transportation research record. 2019 Jul;2673(7):619-29. [DOI:10.1177/0361198119846474]
29. Zia G. The survey of driver mental workload using the driving activity load index (DALI) method. School of Public Health: Tehran University of Medical Sciences. 2015.
30. Piechulla W, Mayser C, Gehrke H, König W. Reducing drivers' mental workload by means of an adaptive man-machine interface. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. 2003; 1;6(4):233-48. [DOI:10.1016/j.trf.2003.08.001]
31. Damjanović M, Mićić S, Matović B, Jovanović D, Bulajić A. Differences in driving anger among professional drivers: a cross-cultural study. International journal of environmental research and public health. 2022;31;19(7):4168. [DOI:10.3390/ijerph19074168]
32. Yu Z, Qu W, Ge Y. Trait anger causes risky driving behavior by influencing executive function and hazard cognition. Accident Analysis & Prevention. 2022;1;177:106824. [DOI:10.1016/j.aap.2022.106824]
33. Deniz P, Lajunen T, Özkan T, Gaygısız E. Masculinity, femininity, and angry drivers: Masculinity and femininity as moderators between driver anger and anger expression style among young drivers. Accident Analysis & Prevention. 2021;1;161:106347. [DOI:10.1016/j.aap.2021.106347]
34. Haustein S, Holgaard R, Ābele L, Andersen SK, Møller M. A cognitive-behavioural intervention to reduce driving anger: Evaluation based on a mixed-method approach. Accident Analysis & Prevention. 2021;1;156:106144. [DOI:10.1016/j.aap.2021.106144]
35. Li Z, Man SS, Chan AH, Wang R. Driving anger scale validation: relationship of driving anger with the aberrant driving behaviour of truck drivers. Transportation research part F: traffic psychology and behaviour. 2021;1;81:364-72. [DOI:10.1016/j.trf.2021.06.018]
36. Matović B, Jovanović D, Pljakić M, Stanojević P. Driving anger and factors related to aggressive driving among Serbian drivers. Traffic injury prevention. 2020; 3;21(5):319-23. [DOI:10.1080/15389588.2020.1758933]
37. Wang X, Bo W, Yang W, Cui S, Chu P. Effect of high-altitude environment on driving safety: A study on drivers' mental workload, situation awareness, and driving behaviour. Journal of advanced transportation. 2020; 21;2020:1-0. [DOI:10.1155/2020/7283025]
38. Keymanesh MR, Nasrollahtabar Ahangar A, Arghand E. Analysis and Evaluation of the Effect of Driver's Anger on the Severity of Accidents. Quarterly Journal of Transportation Engineering. 2019; 22;11(2):331-54.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb