زمینه و هدف: از مهمترین منابع تولید گردوغبار، فعالیتهای گسترده تولیدی و صنعتی میباشد که اغلب این صنایع به منظور جمعآوری و کنترل این ذرات گردوغبار از سیکلونها استفاده میکنند. راندمان حذف در این دستگاهها به عوامل مختلفی از جمله پارامترهای طراحی مثل ابعاد سیکلون، دانسیته ذرات، درجه حرارت عملیاتی، خصوصیات فیزیکی سیال یعنی دانسیته جریان گاز، ویسکوزیته و سرعت ورودی سیال به سیکلون، بستگی دارد. پژوهشهای متعدی بر روی هر یک از این پارامترهای تأثیرگذار به صورت مطالعه و بررسی محاسباتی انجام شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی بر هم کنش فاکتورهای اصلی بر راندمان حذف و هم چنین اثر فاکتورهای مورد بحث بویژه ویژگی های ساختاری سیکلون بصورت کاملا تجربی و آزمایشگاهی بوده است.
روش بررسی: روش 3685 ASTM D به دلیل مطابقت شرایط نمونه برداری، قطربرشی و هندسی با سیکلون بمنظور نمونه برداری و ارزشیابی در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفته است. برای انجام این تحقیق و انجام مراحل نمونه برداری در محل آزمایشگاه، سیکلونی با قابلیت تغییر در زاویه ورودی و ارتفاع ایجادکننده گرداب ساخته شد. با ایجاد تغییر در هر یک از پارامترهای طراحی سیکلون، راندمان حذف گردوغبار در این دستگاه مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت.
یافته ها: نتایج تاثیر همزمان زاویه ورودی سیکلون و افت فشار بر حذف ذرات نشان میدهد که در محدوده زاویه ورودی 90- 60 درجه و فشار 5/9- 8 میلی مترآب راندمان مطلوب معادل 90- 60 درصد ذرات کل زیر 10 میکرون در طرح سیکلون جدید حاصل شده است.
بحث و نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان می دهد استفاده و بکارگیری این مدل سیکلون می تواند بطور امیدوار کننده ای در کنترل مسائل و مشکلات مربوط به فرایند انتشار ذرات با قطر آئرودینامیکی10- 1میکرومتر موثر و کمک کننده باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |