زمینه و هدف : سیستم مترو از جمله سیستمهای زیربنایی در صنعت حمل و نقل میباشد که ممکن است در معرض حریق، سیل، زلزله و حوادثی مشابه قرار گرفته و سبب ایجاد خسارات و تلفات فاجعهبار به جامعه گردد. بنابراین مطالعهای با هدف ارزیابی ریسک حریق در ایستگاههای خط 1 مترو شهر تهران انجام شد.
روش بررسی : در اجرای این تحقیق پس از شناسایی انواع منابع ایجاد حریق در ایستگاههای مترو از طریق مشاهده، مصاحبه با کارشناسان مترو و بررسی مستندات با استفاده از تکنیک آنالیز درخت خطا مهمترین علل بروز خطرحریق الکتریکی در پستهای RS(Rectifier Substation) خط 1 مترو شهر تهران تعیین شد. همچنین با آنالیز کمی درخت خطا میزان احتمال وقوع خطر حریق برای یک سال محاسبه گردید.
یافتهها :یافتههای تحقیق نشان میدهد که مهمترین علل وقوع خطرحریق الکتریکی در تابلوها و دستگاههای این پست، تعمیرات نامناسب، اجرای نادرست حین نصب تجهیزات، جریان بیش از حد، طول عمر و جنس تجهیزات است. بر اساس محاسبات انجام شده، احتمال وقوع حادثه هر 11 سال یک بار است.
نتیجهگیری: با برگزاری دورههای آموزشی مناسب برای پرسنل درگیر، نظارت دقیق در حین انجام تعمیرات، و نصب تجهیزات با کیفیت بهتر، احتمال وقوع حادثه به مراتب کاهش مییابد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |