زمینه و هدف: در جامعه امروزی حمل و نقل و رانندگی نقشی مهم برای کار و زندگی اجتماعی برعهده دارد. بهدلیل نیاز به تمرکز و دقت بالا و همچنین سلامت کامل جسم و روان در این شغل، مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین استرس شغلی و اختلالات اسکلتی-عضلانی رانندگان کامیون در سال 1393 اجرا گردید.
روش بررسی: این مطالعه بهصورت مقطعی و توصیفی-تحلیلی طراحی شده و در آن 173 راننده حرفهای با روش نمونهگیری در دسترس در تحقیق مشارکت داده شدند. دادهها بوسیله پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک، نقشه بدن و ارزیابی استرس شغلی رانندگان(DSI)بدست آمد. تحلیلهای آماری بهکمک نرمافزار SPSS V20 انجام شدند.
یافتهها: سن افراد52/9 ± 61/43 سال بود. سابقه کار ایشان بین یک تا 48 با میانگین 92/18(62/9±)سال میباشد. 146 نفر(5/88%) از مجموع افراد در طول یکسال گذشته در حداقل یکی از اندامهای خود درد اسکلتی-عضلانی ناشی از کار داشتهاند. امتیاز استرس افراد مورد بررسی بطور میانگین 87/247 با انحراف استاندارد 57/18 بدست آمد. در بررسی اختلاف نمره استرس شغلی میان افراد دارای درد و بدون مشکل در هر یک از نواحی سیستم اسکلتی-عضلانی مورد بررسی مشخص گردید که اختلاف در رانها، دست و ساعد راست معنیدارترینها هستند(p<0.05). همچنین، این اختلاف در خصوص ناحیه پایینی کمر نیز معنیدارست (p<0.1).
نتیجهگیری: منطبق بر تحلیلهای این تحقیق، رانندگی حرفهای با کامیون در ایران از نظر استرس و بر مبنای ابزارDSI در درجه متوسط ارزیابی گردید، استرس نیز با بروز دردهای اسکلتی- عضلانی همبستگی دارد. تدوین و بهکارگیری برنامه کشوری مدیریت استرس شغلی رانندگان بهصورت چند جنبهای میتواند باعث ایمنی جادهها، کاهش تصادفات مرگبار جادهای، و افرایش سطح سلامتی رانندگان گردد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |