دوره 14، شماره 5 - ( 1396 )                   جلد 14 شماره 5 صفحات 106-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، gholamnia@sbmu.ac.ir
چکیده:   (4420 مشاهده)

زمینه و هدف: ارزیابی عملکرد HSE یکی از الزامات موفقیت سازمان‌ها جهت بهبود وضعیت HSEاست. به نظر می ­رسد مدل­های موجود جهت ارزیابی عملکرد HSE، تمامی معیارها را مدنظر قرار نداده­اند. از طرفی، مدل‌های خارجی در توصیف، تبیین و ارزیابی مناسب موضوعات HSE کشور ایران از توانمندی بالایی برخوردار نیستند. ازاین­رو، هدف این مطالعه، توسعه مدلی جدید جهت ارزیابی و رتبه­بندی عملکرد HSE است.

روش بررسی: در این مطالعه توسعه‌ای-کاربردی، ابتدا مدل­های ارزیابی عملکرد HSE شناسایی ومعیارهای مشترک و متمایز استخراج و پس از مصاحبه با خبرگان و تلفیق نتایج، معیارهای ارزیابی عملکرد در دو گروه توانمندساز و نتایج شناسایی شدند. سپس برای هرکدام از معیارها، تعدادی زیرمعیار و برای هرکدام از زیرمعیارها، تعدادی نکته راهنما با نظرسنجی از خبرگان استخراج گردید.در پایان وزن معیارها و زیرمعیارها با مقایسه­ زوجی و تحلیل سلسله مراتبی فازی تعیین شد.

یافته­ ها: مدل ارزیابی عملکرد HSE (odelHSE Performance Assessment M) به ترتیب وزن با معیارهای نه­گانه نتایج ایمنی، نتایج سلامت، نتایج محیط زیست، فرآیندها، نتایج اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی، خطی مشی و استراتژی، رهبری، شراکت­ها و منابع سازمانی و مدیریت کارکنان ، با 19 زیرمعیار و 157 نکته راهنما شناسایی شد.

نتیجه گیری: معیارهای نتایج وزن بیشتری نسبت به معیارهای توانمندساز کسب نمودند. سه معیار فرایندها، خط مشی و استراتژی و رهبری بخش اعظم  از وزن توانمندسازها را تشکیل دادند که فرایندها بیشترین امتیاز را به خود اختصاص دادند. بیشترین امتیاز و درصد وزنی به نتایج ایمنی تعلق یافت.

کلیدواژه­ ها: عملکرد HSE، ارزیابی، توانمندساز، نتایج، تحلیل سلسله مراتبی فازی.

متن کامل [PDF 430 kb]   (1979 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: نقش HSE در تعالی سازمانی
دریافت: 1395/7/25 | پذیرش: 1396/3/6 | انتشار: 1396/10/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.