دوره 14، شماره 5 - ( 1396 )                   جلد 14 شماره 5 صفحات 129-118 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


(نویسنده مسئول) استادیار، دکترای بهداشت حرفه‌ای ، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات بهداشت کار، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، Vosoughi.sh@iums.ac.ir
چکیده:   (3808 مشاهده)

زمینه و هدف: تصادفات و خسارات مالی و جانی ناشی از آن، به یکی از چالش‌های جوامع بشری تبدیل شده است؛ بطوریکه آمار مرگ و میر جاده­ای در ایران از سال 1384 تا 1393 عدد بسیار بالای 219172 نفر رانشان می­دهد.

روش بررسی: در این تحقیق با استفاده از شاخص جهانی و معتبر RSDI که بیان کننده وضعیت کلی ایمنی جاده­ها بوده و شامل نه شاخص تاثیرگذار است به تحلیل وضعیت ایمنی جاده­ها در ایران و ده کشور آسیای جنوب شرقی در بازه زمانی مارچ 2010 تا مارچ 2011 پرداخته شده است. با توجه به ماهیت شاخص­ها از دو روش وزن­دهی میانگین ساده و وزن­دهی ذهنی استفاده گردید.

 یافته­ ها: ایران توانست به ترتیب با نمرات 35/48 و 29/45 برای روش­های میانگین ساده و وزن­دهی ذهنی، سطح ایمنی متوسط و رتبه چهارم را در سال 2011 در میان یازده کشور مورد بررسی بدست آورد. با وجود بهبود در بعضی از شاخص­ها نسبت به سه سال گذشته همچنان در بسیاری شاخص­ها بخصوص در شاخص­های مرتبط با مرگ و میر و حوادث جاده­ای و نیز رفتار رانندگان وضعیت نامناسب می­باشد. نکته مهم اینکه روش وزن­دهی ذهنی با توجه به تغییر دادن وزن­ها براساس اهمیت و نقش آنها نسبت به روش میانگین ساده دقیق­تر عمل می­نماید.

نتیجه­ گیری: نتایج حاصل از تحقیق بیانگر این موضوع بوده که ایران در چند سال اخیر توانسته خود را از سطح پایین ایمنی جاده به سطح متوسط برساند. با این وجود همچنان کشور ما دارای شرایط مناسبی از لحاظ رتبه بندی و مقادیر بدست آمده از شاخص­ها نمی­باشد.

متن کامل [PDF 781 kb]   (1703 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی
دریافت: 1395/8/23 | پذیرش: 1396/2/6 | انتشار: 1396/10/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.