دوره 20، شماره 1 - ( 1402 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 150-138 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استاد، گروه سلامت در بلایا و فوریت ها، دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران ، k.jahangiri@sbmu.ac.ir
چکیده:   (716 مشاهده)
چکیده
زمینه وهدف:
پارکینگ هایی که محل تجمع تانکرهای حاوی فرآورده های نفتی هستند از مکان های بالقوه خطرناک به شمار می آیند. در این راستا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی پیامدهای حوادث تانکرهای بنزین و گاز مایع جهت مقایسه نتایج آن با استانداردها و راهنماهای فاصله گذاری تانکرها در محل پارک انجام شده است.

 روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی در 5 مرحله شامل انتخاب سناریو ، تعیین پارامترهای منبع حادثه و  شرایط جوی و انتخاب مقادیر مرجع و در نهایت مدل سازی و تحلیل سناریوهای محتمل و پیامدهای آن صورت گرفت. برای تحلیل پیامد سناریوهای حادثه مرتبط با تانکرهای گاز مایع(LPG) و بنزین از نرم­افزار ارزیابی حوادث فرآیندی (PHAST)  استفاده شد.
یافته‌ها : بر اساس مقادیر میانگین، فواصل جداسازی مناسبm  8±25/50 وm  8/4±184/361 ، برای نشتی و گسیختگی تانکر گاز مایع 9/3±14/28 متر و برای نشتی و گسیختگی مخزن بنزین m 6/2±137/571 است. فاصله جداسازی بر مبنای سناریوی گسیختگی به قدری زیاد است که برای طراحی و مدیریت محوطه پارکینگ تانکرهای جاده ای عملیاتی نیست. با توجه به سناریوی نشتی، فاصله ایمنی 50-3/28 متر مورد نیاز است
بحث و نتیجه‌گیری: با معیارهای فاصله گذاری موجود، رخداد حادثه برای تانکر می تواند به دیگر بخش های پارکینگ سرایت کرده و منجر به ایجاد فاجعه گردد. بنابر این بازنگری دستورالعمل ها و بررسی مجدد و روزآمد کردن استانداردهای موجود در طراحی پارکینگ و فواصل جداسازی  و نیز طرح ریزی شرایط اضطراری ضروری به نظر می رسد.

 
متن کامل [PDF 2381 kb]   (218 دریافت)    
نوع مطالعه: Full Text | موضوع مقاله: ایمنی
دریافت: 1401/2/14 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1402/1/10

فهرست منابع
1. Haastrup P, Brockhoff L. Severity of accidents with hazardous materials. Journal of Loss Prevention in the Process Industries. 1990;3(4):395-405. [DOI:10.1016/0950-4230(90)80010-8]
2. Vílchez J, Sevilla S, Montiel H, Casal J. Historical analysis of accidents in chemical plants and in the transportation of hazardous materials. Journal of loss prevention in the process industries. 1995;8(2):87-96. [DOI:10.1016/0950-4230(95)00006-M]
3. Jabbari M, Khodaparast E, hasan h. A survey on hazardous materials accidents during road transport in Iran. Iran Occupational Health. 2014;11(5).
4. Yong Liu, Lin-sheng Fan, Xiao Li, Shi-liang Shi, Yi Lu, Trends of hazardous material accidents (HMAs) during highway transportation from 2013 to 2018 in China, Journal of Loss Prevention in the Process Industries, Volume 66, 2020, 104150, [DOI:10.1016/j.jlp.2020.104150]
5. Beddegenoodts S. Best practice guidelines for safe unloading of road freight vehicles, covering technical, behavioral and organizational Aspects. 2013. Available from: https://cefic.org/app/uploads/2021/09/Best-practice-guidelines-for-safe-Un-Loading-of-road-freight-vehicles-Corrigendum-2021-guidelines-road.pdf
6. UK health and safety executive, books, H. S. E. Safe use and handling of flammable liquids, (1996).
7. UK defense safety authority, Fuel & gas safety assurance assessment. (FGSAA); 2016 p. 86.
8. UK ministry of defense. JSP 317 Joint service safety policy for the storage and handling of fuels, lubricants and associated products. 2020 p. 1-4-A-1.
9. Bailey K. LPG road tank wagon parking risk assessment [Internet]. LPG & safety consultants Ltd; 2007, Available from: https://www.epa.govt.nz/assets/fileapi/hsno-ar/HRE09001/86a3da3d40/HRE09001-application-appendix-2-tank-wagon-parking.pdf.
10. Mashhadimoslem H, Ghaemi A, Palacios A, Comparison of experimental and simulations results of a large-scale propane jet fire using CFD and DNV-Phast software. Authorea Preprints. 2020. [DOI:10.22541/au.158525143.37592611]
11. Witlox, H.W.M., "Overview of consequence modelling in the hazard assessment package Phast", Paper 7.2, 6th AMS conference on applications of air pollution meteorology, Atlanta, USA, 2010.
12. Risk of commercial truck fires in the United States: an exploratory data analysis Published Date: 2012-06-29, Available from: https://rosap.ntl.bts.gov/view/dot/96
13. Liquid partners Group, DOT 406, DOT 407, DOT 412 and MC331 MC338 Codes, Available from: http:// liquidpartnersgroup.com.from: https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Propane.
14. TOTAL, GS EP SAF 253: General Specification for Safety. TOTAL Publication, Paris 2012, Available from: https://www.pogc.ir/portals/10/imeni/doc/GS_EP_SAF_253_EN.pdf
15. Purdy G. Risk analysis of the transportation of dangerous goods by road and rail. Journal of Hazardous Materials. 1993;33(2):229-259. [DOI:10.1016/0304-3894(93)85056-K]
16. Oggero A, Darbra R, Munoz M, Planas E, Casal J. A survey of accidents occurring during the transport of hazardous substances by road and rail, Journal of Hazardous Materials. 2006;133(1-3):1-7. [DOI:10.1016/j.jhazmat.2005.05.053] [PMID]
17. Joint research centre, institute for energy and transport, land use planning and risk-informed decision making: proceedings of the 43rd ESReDA seminar hosted by INSA, Rouen, France, Christou, M.(editor), Eid, M.(editor), Publications Office, 2015, Available from: https://data.europa.eu/doi/10.2790/28605
18. Fuel tanker explosion on Afghanistan-Iran border injures at least 60, extinguished after three days. Hazardexonthenet.net. 2022 [cited 30 January 2022]. Available from: https://www.hazardexonthenet.net/article/183470/Fuel-tanker-explosion-on-Afghanistan-Iran-border-injures-at-least-60--extinguished-after-three-days.aspx.
19. Tasneem Abbasi, Ramyapriya Ramesh, S.M. Tauseef, S. A. Abbas, Accidents occurring during transportation of hazardous substances and modeling of their consequences, International journal of engineering, science and mathematics (UGC Approved), December 2017, Vol. 6 Issue 8.
20. United nations economic commission for europe. Inland transport committee. ADR, applicable as from 1 January, European agreement concerning the international carriage of dangerous goods by road. UN; 2010.
21. Eric Stauffer, Julia A. Dolan, Reta Newman, Flammable and combustible liquids, fire debris analysis, academic press, 2008, Chapter 7, Pages 199-233. [DOI:10.1016/B978-012663971-1.50011-7]
22. Fuel Liquid and LPG tanker. Available from: http:// orumtrailer.com.
23. Gasoline, CAMEO Chemicals, NOAA Available from: https://https://cameochemicals.noaa.gov
24. Gasoline and LPG MSDS, Online.petro-canada.ca. 2022. Available from: https://www.online.petro-canada.ca/datasheets/en_US/w102e.pdf
25. PubChem, Bethesda, National Library of Medicine (US), National Center for Biotechnology Information; 2004-. PubChem Compound Summary for CID 6334, Propane; Available from: https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Propane.
26. Dai Jiang, Xu-Hai Pan, Min Hua, Ahmed Mébarki, Jun-Cheng Jiang, Assessment of tanks vulnerability and domino effect analysis in chemical storage plants, Journal of Loss Prevention in the Process Industries, 2019, Volume 60, Pages 174-182, https://doi.org/10.1016/j.jlp.2019.04.016 [DOI:10.1016/j.jlp.2019.04.016.]
27. Research Foundation report - Separation Distances in NFPA Codes and Standards, Available on https://www.nfpa.org/News-and-Research/Data-research-and-tools/Hazardous-Materials/Separation-Distances-in-NFPA-Codes-and-Standards, Date Accessed, 1/21/2023
28. U. Hauptmanns, A Monte-Carlo based procedure for treating the flight of missiles from tank explosions, Probabilistic Engineering Mechanics, 2001, Volume 16, Issue 4,Pages 307-312. [DOI:10.1016/S0266-8920(01)00023-6]
29. Untao Li, Yumeng Wang, Yuying Lai, Jian Shuai, Laibin Zhang, Monte Carlo-based quantitative risk assessment of parking areas for vehicles carrying hazardous chemicals, Reliability Engineering & System Safety, 2022, Volume 231, 109010, https://doi.org/10.1016/j.ress.2022.109010 [DOI:10.1016/j.ress.2022.109010.]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.