دوره 20، شماره 2 - ( 1402 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 65-49 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Basokooh Ajirloo H, Zahed Babolan A, Akbari T, Khalegkhah A. Designing the model of using talents and its role in the mental health of primary school teachers. ioh 2024; 20 (2) :49-65
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3418-fa.html
باشکوه اجیرلو حسن، زاهد بابلان عادل، اکبری تقی، خالق خواه علی. طراحی مدل بکارگیری استعدادها و نقش آن در سلامت روان معلمان دوره ابتدایی. سلامت كار ايران. 1402; 20 (2) :49-65

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3418-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی ، hbashokooh@gmail.com
چکیده:   (941 مشاهده)
زمینه و هدف:  معلمان به‌واسطه فعالیت‌های یاددهی-یادگیری مشکلات سلامت روان بیشتری در مقایسه با دیگر کارکنان تجربه می‌کنند. بکارگیری بهینه استعدادها می‌تواند به کاهش استرس شغلی و جلوگیری از آسیب روانی معلمان بیانجامد. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بکارگیری استعدادها و نقش آن در سلامت روان معلمان مدارس ابتدایی شهر اردبیل انجام‌یافته است.
مواد و روش: پژوهش حاضر با روش ترکیبی از نوع کیفی-کمی انجام شد. در مرحله کمی از بین تعداد 1632 معلم دوره ابتدایی شهر اردبیل تعداد 320 نفر با استفاده از جدول مورگان به روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای  و طبقه‌ای انتخاب و پرسشنامه در بین آن‌ها توزیع شد. جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی نخبگانی متشکل از مدیران و معلمان نمونه سه سال اخیر و کارشناسان آموزش ابتدایی بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند و با لحاظ اشباع نظری با 20 نفر از آنان مصاحبه به عمل آمد. پس از تحلیل داده‌های کیفی، پرسشنامه محقق ساخته 46 سؤالی تدوین گردید که روایی صوری و محتوایی توسط اساتید راهنما و مشاور تائید شد و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ وAVE[1] (میانگین واریانس متغیرها) به ترتیب 78/0، 84/0 و 58/0 به دست آمد که نشان می‌دهد از پایایی مطلوبی برخوردار است(به ترتیب مقادیر بالای 7/0 ، 7/0 و 5/0 برای این شاخص‌ها قوی محسوب می شود). داده‌های کمی با استفاده از روش معادلات ساختاری در Smart PLS2 تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که مؤلفه‌های بکارگیری استعداد شامل تأمین نیروی انسانی مستعد، (371/0= Beta، 842/2= T.valu)، هوشمندی اهداف (418/0= Beta، 702/5= T.valu) و امکانات آموزشی (348/0= Beta، 440/3= T.valu) تأثیر مثبت و معناداری بر راهبرد استقرار مدیریت استعداد دارند و راهبرد استقرار مدیریت استعداد (624/36= T.valu، 862/0= Beta) تأثیر معناداری در سلامت روان معلمان دارد.
نتیجه‌گیری: طبق نتایج تحقیق، بکارگیری استعدادها از طریق جذب افراد مستعد و علاقه‌مند و با کاربست راهبردها و زمینه‌های لازم می‌تواند تأثیر بسیار مهمی در ارتقای سلامت روان معلمان دوره ابتدایی داشته باشد. لذا مسئولان با بذل‌توجه به مؤلفه‌های اثرگذار در بکارگیری استعدادها و رفع موانع و تسهیل امور می‌توانند از سلامت روانی معلمان حراست کنند.
 

متن کامل [PDF 821 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مطالعات کمی و کیفی
دریافت: 1401/4/9 | پذیرش: 1402/3/17 | انتشار: 1402/10/10

فهرست منابع
1. Bashokooh,H.Zahed,A. Akbari,T and Khaleglhah,A. Designing a model for the development and application of talent of primary teachers. Doctoral dissertation at Mohaghegh Ardabili University, 2022. [Persian]
2. Alavi SA, Azizi M. The effect of Islamic culture's constituents on decision-making. Journal of Islamic Marketing. 2021 Jan 9;12(1):166-79. [Persian] [DOI:10.1108/JIMA-10-2018-0192]
3. Gelaye B, Tadesse MG, Lohsoonthorn V, Lertmeharit S, Pensuksan WC, Sanchez SE, Lemma S, Berhane Y, Vélez JC, Barbosa C, Anderade A. Psychometric properties and factor structure of the General Health Questionnaire as a screening tool for anxiety and depressive symptoms in a multi-national study of young adults. Journal of affective disorders. 2015 Nov 15;187:197-202. [DOI:10.1016/j.jad.2015.08.045]
4. Hemmatafza, Parvin & Mohammadi, Mohammad Mehdi and Namani, Fatemeh, Examining the effect of individual factors and job satisfaction on the mental health of teachers Payam Farhikhtegan Quarterly (Educational Sciences) first year, number 1, spring 1395.
5. Kovess-Masféty V, Rios-Seidel C, Sevilla-Dedieu C. Teachers' mental health and teaching levels. Teaching and Teacher Education. 2007 Oct 1;23(7):1177-92. [DOI:10.1016/j.tate.2006.07.015]
6. Nabvi S, Sohrabi F, Hosseinian S. Predicting teachers' mental health based on self-efficacy and social support variables of primary and secondary school teachers in Tehran. Health Education and Health Promotion in Iran. 2017;5(2):138-29.
7. Soud MA. Relationship between talent management practices and organizational performance in Islamic banks in Kenya (Doctoral dissertation, KeMU, 2020). [DOI:10.29121/granthaalayah.v8.i3.2020.133]
8. Schreuder R, Noorman S. Strategic talent management: creating strategic value by placing top talents in key positions. Development and Learning in Organizations: An International Journal. 2019 Mar 15;33(1):1-4. [DOI:10.1108/DLO-09-2018-0120]
9. Oludayo OA, Akanbi CO, Obot BM, Popoola SI, Atayero AA. Influence of talent retention strategy on employees׳ attitude to work: Analysis of survey data. Data in brief. 2018 Oct 1;20:698-705. [DOI:10.1016/j.dib.2018.08.103]
10. Dollard MF, Bakker AB. Psychosocial safety climate as a precursor to conducive work environments, psychological health problems, and employee engagement. Journal of occupational and organizational psychology. 2010 Sep;83(3):579-99. [DOI:10.1348/096317909X470690]
11. Khanifar H, Ebrahimi S, Seyfi A, Fayyazi M. Designing a Model for the Competency of education Administrators for Use in the Evaluation Center. School Administration. 2020 Jun 21;8(2):139-18. [Persian]
12. Ibrahim M, Harini H, Susilaningsih S. The Effect of Teachers, Work Environment, and Work Satisfaction on the Performance of IPS Teachers of the Demak Regency. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding. 2019 Jun 13;6(2):798-809. [DOI:10.18415/ijmmu.v6i2.785]
13. Zamanifard Z, Daraei M, Farahbakhsh S. Identifying and Validating the Components of Teachers' Talent Management Model. Journal of New Approaches in Educational Administration. 2021 Apr 21;12(1):131-17. [Persian]
14. Ahmadi H, Zahedbabelan A, Moradi M, Khaleghkhah A. Modeling the factors affecting the consequences of talent management teachers in Secondary School Education in Ardebil (Mixed Method). Journal of School Psychology. 2021 Mar 21;10(1):2-17.[Persian]
15. Barzegar, K. Roshan, A. Bijan, M. Shahriari, M & Yaghoubi, M. Talent Management Framework with Entrepreneurial Culture Approach by Theme Analysis Method (Case Study: Public Service Organizations of Sistan and Baluchestan Province). Human Resource Management Research,2021 Sep 15; 13 (2): 37-72. [Persian]
16. Eghbal F, Hovida R, Siyadat SA, Samavatiyan H, Yarmohammadiyan MH. Design and development of faculty talent management process model for talent-driven universities. Management Researches. 2017 Feb 19;9(34):5-27.[Persian]
17. Golshahi B, Rastgar A, Feiz D, Zarei A. The Architecture of Guidance and Assignment Processes of the Scientific Talents in Iran. Journal of Research in Human Resources Management. 2018 Nov 22;10(3):1-25. [Persian]
18. Azizi GM, Ezati M, Mohammaddawoudi AH. Presenting a Talent Management Model in Talented Schools in Tehran: A Qualitative Study. Journal of School administration, 8 (1). 2020:300-20.[Persian]
19. Sephavand R, SHariat A, Arefnezahd M. Human resource talent management model designing in schools with using interpretive structural modeling approach. Journal of School Administration. 2019 Mar 21;7(1):212-29. [Persian]
20. Beheshti S, Norian Najafabadi M. Social Factors Related to Primary School Teachers' Mental Health. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research. 2021 Jun 10;19(1):99-112.
21. Goldberg, D. P., & Hillier, V. F. (1979). A scaled version of the General Health Questionnaire. Psychological medicine, 9(1), 139-145. [DOI:10.1017/S0033291700021644]
22. Bazaz Z, Habibi L. Assessing the mental health status of teachers (Case Study: A high schools in Qom). Biannual Journal of Psychological Research in Management. 2019 Nov 22;5(2):46-65.
23. World health organization. Mental health Gap Action program, scaling up care for mental, neurological, and substance use disorders. [cited 2011 jul 23]. Available from:http:/www.who.int/entity/mentalhealth/ mhgap-final-english.pdf.
24. vakili, H. Meaning therapy: Man in search of meaning, Victor Frankl. Anthropology Review, 2021; 1400(4)
25. Phillips DR, Roper KO. A framework for talent management in real estate. Journal of Corporate Real Estate. 2009 Mar 13. [DOI:10.1108/14630010910940525]
26. Tyagi S, Singh G, Aggarwal T. Talent management in education sector.International Journal on Cybernetics & Informatics (IJCI). 2017;6(1/2):47-52.
27. Aghaei AA, Bahrololoum H, Andam R. Designing and Explaining the Talent Management Process Model of Physical Education Teachers. Sport Management Studies. 2020 Mar 20;12(59):177-206. [Persian]
28. Darouian,S. Mirsapasi,N &Daneshfard, K. Pathology and optimal model of talent management (Case study: Islamic Azad University, Tehran Branches). Management Futures Research, 2020 Feb 20; 30 (No. 4 (119 consecutive)).[Persian]
29. Hajpirozbakht, M., Hossini, S., safari, M. Presenting a model for the development of individual training in employees of insurance industry. Educational Development of Judishapur, 2021; 12(0): 50-61. doi: 10.22118/edc.2021.282941.1774.[Persian]
30. Akhavan Dorbash R, Zakaryaei M, Entesar Momeni G. Designing the optimal model of talent management and development components. Journal of New Approaches in Educational Administration. 2021 Apr 21;12(1).Persian]
31. Harandi, A. Investigating the Effects of Strategic Intelligence on Strategic Improvisation and Agility in IT Knowledge-Based Firms. Journal of Technology Development Management, 2017; 5(2): 147-169. doi: 10.22104/jtdm.2018.2255.1777
32. Khanifar H, Naderi Beni N, Ebrahimi S, Fayazi M, Rahmati M. identify the competency of schoolmasters for use in the assessment center. Journal of School Administration. 2019 Mar 21;7(1):105-25. [Persian]
33. Adamik A, Sikora-Fernandez D. Smart organizations as a source of competitiveness and sustainable development in the age of industry 4.0: Integration of micro and macro perspective. Energies. 2021 Mar 12;14(6):1572. [DOI:10.3390/en14061572]
34. Palma-Vasquez C, Carrasco D, Hernando-Rodriguez JC. Mental health of teachers who have teleworked due to COVID-19. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education. 2021 Jun 9;11(2):515-28 [DOI:10.3390/ejihpe11020037]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb