دوره 22، شماره 1 - ( 1404 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 46-34 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masoodi F, Roudbari M, Zakerian S A, Vosoughi S, Alimohammadi I, tabatabaei S H. EVALUATION THE EFFECT OF MUSIC TEMPO ON DRIVING PERFORMANCE. ioh 2025; 22 (1) : 3
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3669-fa.html
مسعودی فاطمه، رودباری مسعود، ذاکریان ابوالفضل، وثوقی شهرام، علیمحمدی ایرج، طباطبائی سید حسین. تأثیر ضرب آهنگ و تراز صوت موسیقی بر عملکرد رانندگی. سلامت كار ايران. 1404; 22 (1) :34-46

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3669-fa.html


استاد، مرکز تحقیقات بهداشت کار، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، alimohammadi.i@iums.ac.ir
چکیده:   (54 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: ضرب آهنگ و تراز فشارصوت موسیقی از ویژگی­های مهم موسیقی هستند که تاثیرشان بر عملکرد  رانندگی مد نظر محققین است. همچنین مطالعات نشان می­دهد در بررسی عملکرد رانندگی علاوه­ بر عوامل محیطی، ویژگی­های شخصیتی افراد نیز باید مورد بررسی قرار گیرند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر ضرب آهنگ و تراز فشارصوت موسیقی و همچنین خصوصیات شخصیتی  رانندگان بر عملکرد رانندگی افراد است.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی با شرکت 90 نفر در گروه سنی 35-20 سال در سال 1402 انجام گردید. از شبیه ساز رانندگی برای بررسی عملکرد رانندگی استفاده شد و متغیرهای سرعت، مدت ­زمان واکنش ترمزگیری و انحراف­ جانبی اندازه گیری شدند. شرکت­کنندگان پس از پر کردن پرسش­نامه­ شخصیتی آیزنک، به مدت 15 دقیقه در شرایط موسیقایی مختلف رانندگی کردند و داده­ها با استفاده از  نرم افزار MATLAB جمع­آوری و با نرم­افزار spss24 تحلیل شدند.
یافته­ها: در مطالعۀ حاضر، از 90 نفر شرکت کننده با میانگین سن 24 سال و انحراف معیار 77/3 استفاده شد.  اختلاف میانگین سرعت در 5 گروه به سطح معنادار نزدیک بود(P=0.054) و افرادی که با موسیقی ضرب آهنگ کند و ترازفشارصوت بالا رانندگی می کردند، بیشترین سرعت را داشتند. تعداد افراد درون گرا و برون گرا در این مطالعه به ترتیب 33 و 49 نفر بود. مدت­زمان واکنش ترمزگیری در افراد درون­گرا بیشتر از افراد برون­گرا بود. همبستگی بین میانگین مدت زمان واکنش ترمزگیری با میانگین تعداد برخورد با عابرین 086/0 و غیر معنی دار ولی همبستگی بین سرعت رانندگی با میانگین تعداد برخورد با عابرین 23/0 و معنی دار (027/0=P) بود.
نتیجه­گیری: این تحقیق نشان داد با ثابت ماندن ترازفشارصوت، ضرب آهنگ کند اثر منفی بر عملکرد رانندگی دارد که احتمالا علت آن  می تواند کاهش برانگیختکی  باشد. به نظر می­رسد عملکرد رانندگی افراد درون­گرا بیشتر از افراد برون­گرا تحت تأثیرموسیقی قرار می­گیرد.
 
شماره‌ی مقاله: 3
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: 1403/7/24 | پذیرش: 1404/2/8 | انتشار: 1404/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb