مسعودی فاطمه، رودباری مسعود، ذاکریان ابوالفضل، وثوقی شهرام، علیمحمدی ایرج، طباطبائی سید حسین. تأثیر ضرب آهنگ و تراز صوت موسیقی بر عملکرد رانندگی. سلامت كار ايران. 1404; 22 (1) :34-46
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3669-fa.html
استاد، مرکز تحقیقات بهداشت کار، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، alimohammadi.i@iums.ac.ir
چکیده: (54 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: ضرب آهنگ و تراز فشارصوت موسیقی از ویژگیهای مهم موسیقی هستند که تاثیرشان بر عملکرد رانندگی مد نظر محققین است. همچنین مطالعات نشان میدهد در بررسی عملکرد رانندگی علاوه بر عوامل محیطی، ویژگیهای شخصیتی افراد نیز باید مورد بررسی قرار گیرند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر ضرب آهنگ و تراز فشارصوت موسیقی و همچنین خصوصیات شخصیتی رانندگان بر عملکرد رانندگی افراد است.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی با شرکت 90 نفر در گروه سنی 35-20 سال در سال 1402 انجام گردید. از شبیه ساز رانندگی برای بررسی عملکرد رانندگی استفاده شد و متغیرهای سرعت، مدت زمان واکنش ترمزگیری و انحراف جانبی اندازه گیری شدند. شرکتکنندگان پس از پر کردن پرسشنامه شخصیتی آیزنک، به مدت 15 دقیقه در شرایط موسیقایی مختلف رانندگی کردند و دادهها با استفاده از نرم افزار MATLAB جمعآوری و با نرمافزار spss24 تحلیل شدند.
یافتهها: در مطالعۀ حاضر، از 90 نفر شرکت کننده با میانگین سن 24 سال و انحراف معیار 77/3 استفاده شد. اختلاف میانگین سرعت در 5 گروه به سطح معنادار نزدیک بود(P=0.054) و افرادی که با موسیقی ضرب آهنگ کند و ترازفشارصوت بالا رانندگی می کردند، بیشترین سرعت را داشتند. تعداد افراد درون گرا و برون گرا در این مطالعه به ترتیب 33 و 49 نفر بود. مدتزمان واکنش ترمزگیری در افراد درونگرا بیشتر از افراد برونگرا بود. همبستگی بین میانگین مدت زمان واکنش ترمزگیری با میانگین تعداد برخورد با عابرین 086/0 و غیر معنی دار ولی همبستگی بین سرعت رانندگی با میانگین تعداد برخورد با عابرین 23/0 و معنی دار (027/0=P) بود.
نتیجهگیری: این تحقیق نشان داد با ثابت ماندن ترازفشارصوت، ضرب آهنگ کند اثر منفی بر عملکرد رانندگی دارد که احتمالا علت آن می تواند کاهش برانگیختکی باشد. به نظر میرسد عملکرد رانندگی افراد درونگرا بیشتر از افراد برونگرا تحت تأثیرموسیقی قرار میگیرد.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ارگونومی دریافت: 1403/7/24 | پذیرش: 1404/2/8 | انتشار: 1404/1/10