زمینه و هدف: نتایج بررسیها نشان می دهد که در کشور ما به مباحث تئوری و کاربردی ارگونومی توجه جدی و قابل قبول نشده است. لذا هدف از انجام این پژوهش ارایه الگویی است که بتوان با بکارگیری ارگونومی بهرهوری را افزایش و ریسکفاکتورهای ارگونومیکی را در سیستمهای اجتماعی- فنی کاهش داد.
روش بررسی: در این پژوهش یک مدل تئوری برای هدایت و راهنمایی« فرآیندهای مداخلات ارگونومی» و ارزیابی آن ارایه گردید و در یک مجموعه آموزشی( EO ) به کار برده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان و اعضای هیئت علمی میباشند. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. ابزار سنجش ضایعات اسکلتی- عضلانی در دو جامعه شاهد و نمونه " پرسشنامه نگاشت بدن" میباشد. برای تجزیه و تحلیل مقایسهای دادههای آماری بهدست آمده؛ از اعداد فازی و سطح محصور اعداد فازی استفاده گردید.
یافتهها: بررسی مقایسهای دستاوردهای مداخله ارگونومی؛ نسبت به سال پایه؛ نشاندهنده توسعه فعالیتها، کاهش هزینهها و افزایش درآمد و گسترش کار با نیروی انسانی کمتر میباشد. تجزیه و تحلیل دادههای« پرسشنامه نگاشت بدن» با نگرش فازی نشان میدهد که سطح محصور اعداد فازی متعلق به درجه ابعاد کیفیتی ناراحتی جامعهای که در آن مداخله ارگونومی انجام شده کمتر از جامعه شاهد است.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از ارزیابی مداخلات ارگونومی خرد و کلان( ارگونومی جامع) در این پژوهش نشاندهنده اثرات مثبت به کارگیری این دانش در افزایش نوآوری و انگیزه کارکنان در حل مشکلات نسبت به سال پایه میباشد. کارآیی اکثر واحدها در EO ؛ به علت کاهش ضایعات اسکلتی- عضلانی و فعالیتهای کارگروهها و اجرای عوامل ارگونومیکی؛ بهبود پیدا کرده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |