دوره 15، شماره 1 - ( 2-1397 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 87-98 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallahi M, Motamedzade M, Heidarimoghadam R, Farhadian M, Abareshi F. Subjective and objective evaluation of operators mental workload in a city traffic control center . ioh. 2018; 15 (1) :87-98
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2033-fa.html
فلاحی مجید، معتمدزاده مجید، حیدری مقدم رشید، فرهادیان مریم، ابارشی فاطمه. ارزیابی ذهنی و عینی بار کار فکری اپراتورها در یک مرکز کنترل ترافیک شهری. سلامت كار ايران. 1397; 15 (1) :87-98

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2033-fa.html


استادیار ، mjfllh@yahoo.com
چکیده:   (361 مشاهده)

زمینه و هدف: فن­آوری مدرن در بسیاری از محیط­های کار نیازهای شناختی بیشتری را نسبت به نیازهای جسمانی به اپراتورها تحمیل می­کند. افزایش نیازهای شناختی در شرایط واقعی محیط کار می­تواند بر سلامت روانی و عملکرد اپراتورها تاثیر سوء بگذارد. این مطالعه با هدف ارزیابی ذهنی و عینی بار کار فکری اپراتورهای اتاق کنترل ترافیک شهری انجام گردید.
روش بررسی: در این مطالعه 16 نفر از اپراتورهای اتاق کنترل به صورت داوطلبانه انتخاب گردیدند. در روز آزمایش در شرایط استراحت برای هر اپراتور قبل و بعد از انجام کار و به مدت 5 دقیقه شاخص‌های فیزیولوژیک اندازه‌گیری شد. با توجه به حجم ترافیک شهری (در شرایط کار فکری کم و کار فکری زیاد) به مدت 5 دقیقه برای هرشرایط اندازه‌گیری شاخص‌ها انجام شد و هر اپراتور در پایان هر مرحله پرسشنامه شاخص بار کار  ناسا را تکمیل می­کرد. داده­ها با آزمون­های تی زوجی و آنالیز واریانس اندازه گیری های تکراری با نرم­افزار SPSS نسخه 21 تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج آزمون تی-زوجی نشان داد به جز بعد نیاز جسمانی، تفاوت معنی داری بین پاسخ­های ذهنی اپراتورها در سایر ابعاد شاخص بار کار ناسا در شرایط کار فکری کم نسبت به کار فکری زیاد وجود داشت. نتایج آنالیز واریانس نشان داد که تفاوت معنی­داری بین میانگین ضربان قلب، شاخص­های SDNN و RMSSD، شاخص نسبت فرکانس پایین به فرکانس بالا با افزایش سختی کار فکری نسبت به شرایط استراحت قبل و بعد در اپراتورها وجود داشت.
نتیجه­گیری:  نتایج نشان داد که با افزایش حجم ترافیک فشار ذهنی زیادی به اپراتورها تحمیل می­­شود که کار در چنین شرایطی احتمالا می­تواند منجر به مشکلات روانی و کاهش عملکرد اپراتورها در آینده گردد. از این رو در اتاق کنترل ترافیک سازماندهی و مدیریت منابع انسانی براساس بار کار فکری در شرایط مختلف کاری توصیه می­ شود. 

متن کامل [PDF 432 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb