دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1389 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 65-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moussavi G, Khavanin A, MokaramI H. Investigating the effect of gas flow rate, inlet ozone concentration and relative humidity on the efficacy of catalytic ozonation process in the removal of xylene from waste airstream. ioh. 2010; 7 (3) :65-70
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-325-fa.html
موسوی غلامرضا، خوانین علی، مکرمی حمیدرضا. بررسی اثر زمان ماند، دوز ازن و رطوبت نسبی بر کارایی فرایند ازن‌زنی کاتالیزوری در حذف زایلن از جریان هوای آلوده. سلامت كار ايران. 1389; 7 (3) :65-70

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-325-fa.html


، moussavi@modares.ac.ir
چکیده:   (8131 مشاهده)

  زمینه و هدف : فرایند ازن­زنی کاتالیزوری، یک روش کارآمد برای تصفیه ترکیبات آلی فرار از جریان هوای آلوده می­باشد. این تحقیق با هدف بررسی کارایی فر آ یند ازن­زنی کاتالیزوری در حذف زایلن از جریان هوای آلوده و همچنین تأثیر اثر زمان ماند (میزان جریان گاز)، دوز ازن ورودی و رطوبت نسبی بر کارایی این فرایند انجام شد .

  روش بررسی : در این مطالعه، جهت ارزیابی ازن­زنی کاتالیزوری زایلن از یک سیستم آزمایشگاهی که شامل پمپ تزریق سرنگی، پمپ تزریق هوا، دستگاه مولد ازن و راکتور شیشه­ای که کربن فعال در آن قرار داده شده بود، استفاده شد. برای بررسی تاثیر هریک از متغیرهای مورد نظر، چندین مرحله آزمایش انجام شد.

  یافته­ها : نتایج نشان داد، ظرفیت حذف زایلن در فرایند ازن­زنی کاتالیزوری، به طور قابل محسوسی بیشتر از کربن فعال به­تنهایی بود . کربن فعال در حضور ازن به عنوان کاتالیزور عمل کرده و باعث افزایش معنی­دار راندمان تجزیه زایلن شده است. علاوه بر آن، با افزایش دوز ازن در ورودی راکتور و جریان هوا، ظرفیت سیستم در حذف زایلن نیز افزایش یافت. همچنین با افزایش رطوبت نسبی از 5% به 50%، کارایی سیستم در حذف زایلن ارتقاء یافت. در حالی که با افزایش بیشتر رطوبت نسبی (بالای 50%)، کارایی سیستم تنزل یافت.

  نتیجه‌گیری : سیستم ازن ­ زنی کاتالیزوری می ­ تواند به عنوان روش مناسب با کارایی بالا برای حذف زایلن از جریان هوای آلوده در غلظت‌های بالا استفاده شود. همچنین، این سیستم می­تواند به راحتی برای تبدیل سیستم های جذب کربن فعال حاضر به سیستم ازن­زنی کاتالیزوری استفاده شود

متن کامل [PDF 204 kb]   (3166 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی در صنعت هوانوردی
دریافت: ۱۳۸۹/۶/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb