دوره 10، شماره 3 - ( 6-1392 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 1-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Real-Time and Intelligent Drivers Fatigue Detection System Based on Video Sequences. ioh. 2013; 10 (3) :1-11
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-753-fa.html
رضائی خسرو، محمدی غفار، میرزا جانی ایمان، حدادنیا جواد. سیستم بلادرنگ و هوشمند اعلام هشدار خستگی رانندگان بر مبنای تصاویر ویدیویی. سلامت كار ايران. 1392; 10 (3) :1-11

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-753-fa.html


دانشگاه حکیم سبزواری ، rezaeekhosro@ymail.com
چکیده:   (4752 مشاهده)

  زمینه و هدف : هوشمند­سازی سیستم­های بازدارنده­ی سوانح رانندگی می­تواند در به حداقل رساندن مرگ و میر ناشی از تصادفات مؤثر باشد. یکی از عوامل منجر به مرگ که سهم عمده­ای را در ایجاد تصادفات به خود اختصاص داده، خطاهای انسانی است. خستگی در حین رانندگی از مواردی است که سبب ایجاد خطا و کاهش دقت در کنترل وسیله نقلیه می­شود.

  روش بررسی : با تکیه بر تکنیک­های پردازش تصاویر ویدیویی، علائم خستگی و خواب­آلودگی چهره فرد در زمان رانندگی آشکار شده است. سیستم در گام نخست با تصویربرداری از صورت شخص توسط یک دوربین، دنباله­های ویدویی با نرخ 15 فریم بر ثانیه دریافت نموده و با تبدیل فریم­ها از فضای RGB به فضاهای YCbCr و HSV ، ناحیه چهره از سایر بخش­ها جداسازی می­شود. در گام بعدی، در یک فاصله زمانی با تکیه بر آستانه­گذاری و معادلات تقارن چهره انسان، باز یا بسته بودن چشم­ها تعیین شده و در نهایت با استفاده از روش کلاسترینگ K-means ، تکرر خمیازه­ شناسایی خواهد شد. در مرحله ارزیابی، با پیاده­سازی الگوریتم بر دنباله­های ویدیویی ضبط شده تحت شرایط واقعی در فضای شهری و برون شهری و مقایسه با روش­های چون Visual Information و Monitoring Driver Vigilance ، عملکرد مناسب­تری حاصل آمد.

  یافته­ها : با آزمایش سیستم برای مجموعه­ای از 5949 فریم ویدیویی گوناگون، دقت میانگین 06/93% و نرخ آشکارسازی ( DR ) برابر با 78/90% نتیجه شد.

  نتیجه­گیری : دقت بالا در جداسازی، نرخ ناچیز خطا در اعلام هشدار و سرعت مناسب پردازش داده­های ورودی، سیستم را از سایر روش­های مشابه متمایز می­سازد. بهره­گیری از این سیستم، در به حداقل رساندن سطح تصادفات ناشی از خستگی رانندگان مؤثرخواهد بود.

متن کامل [PDF 1215 kb]   (4993 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی
دریافت: 1391/4/13 | پذیرش: 1392/7/7 | انتشار: 1392/7/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb