زمینه و هدف : هوشمندسازی سیستمهای بازدارندهی سوانح رانندگی میتواند در به حداقل رساندن مرگ و میر ناشی از تصادفات مؤثر باشد. یکی از عوامل منجر به مرگ که سهم عمدهای را در ایجاد تصادفات به خود اختصاص داده، خطاهای انسانی است. خستگی در حین رانندگی از مواردی است که سبب ایجاد خطا و کاهش دقت در کنترل وسیله نقلیه میشود.
روش بررسی : با تکیه بر تکنیکهای پردازش تصاویر ویدیویی، علائم خستگی و خوابآلودگی چهره فرد در زمان رانندگی آشکار شده است. سیستم در گام نخست با تصویربرداری از صورت شخص توسط یک دوربین، دنبالههای ویدویی با نرخ 15 فریم بر ثانیه دریافت نموده و با تبدیل فریمها از فضای RGB به فضاهای YCbCr و HSV ، ناحیه چهره از سایر بخشها جداسازی میشود. در گام بعدی، در یک فاصله زمانی با تکیه بر آستانهگذاری و معادلات تقارن چهره انسان، باز یا بسته بودن چشمها تعیین شده و در نهایت با استفاده از روش کلاسترینگ K-means ، تکرر خمیازه شناسایی خواهد شد. در مرحله ارزیابی، با پیادهسازی الگوریتم بر دنبالههای ویدیویی ضبط شده تحت شرایط واقعی در فضای شهری و برون شهری و مقایسه با روشهای چون Visual Information و Monitoring Driver Vigilance ، عملکرد مناسبتری حاصل آمد.
یافتهها : با آزمایش سیستم برای مجموعهای از 5949 فریم ویدیویی گوناگون، دقت میانگین 06/93% و نرخ آشکارسازی ( DR ) برابر با 78/90% نتیجه شد.
نتیجهگیری : دقت بالا در جداسازی، نرخ ناچیز خطا در اعلام هشدار و سرعت مناسب پردازش دادههای ورودی، سیستم را از سایر روشهای مشابه متمایز میسازد. بهرهگیری از این سیستم، در به حداقل رساندن سطح تصادفات ناشی از خستگی رانندگان مؤثرخواهد بود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |