زمینه و هدف: رضایت شغلی از عوامل مهم افزایش بهرهوری، دلسوزی کارکنان نسبت به سازمان، تعلّق و دلبستگی آنان به محیط کار، برقراری روابط خوب و انسانی در محل کار، ایجاد ارتباطات صحیح، بالا بردن روحیه، عشق و علاقه به کار است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر مالکیت روانشناختی بر رضایت شغلی کارکنان زنجیرهی تامین یکی از فرودگاههای ایران است.
روش بررسی: با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای، 59 نفر از کارکنان برای این مطالعه انتخاب شدند. برای اندازهگیری مالکیت روانشناختی و رضایت شغلی به ترتیب از پرسشنامههای ونداین و پیرس و مینهسوتا استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی و رگرسیون به همراه با مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که مالکیت روانشناختی با بار عاملی برابر با (866/0) و آمارهی تی (212/8) بر رضایت شغلی تاثیر داشته و متغیر مالکیت روانی مبتنی بر سازمان با مقدار بتایی برابر با (112/0)، آمارهی تی (988/2) و ضریب معناداری (002/0) و متغیر مالکیت روانی مبتنی بر شغل با مقدار بتایی برابر با (235/0)، آمارهی تی (656/6) و ضریب معناداری (001/0) بر رضایت شغلی تاثیری مثبت دارند.
نتیجهگیری: با توجه به تاثیر مثبت مالکیت روانشناختی بر رضایت شغلی، میتوان با ایجاد نگرشی مثبت در کارمند نسبت به شغلش و ایجاد تملک و تعلق در فرد، زمینهی افزایش بهرهوری، افزایش تعهد سازمانی، برقراری روابط خوب و انسانی در محیط کار، ایجاد ارتباطات صحیح، بالا بردن روحیه و علاقه به کار در سازمان ایجاد نمود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |