دوره 14، شماره 3 - ( 1396 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 163-152 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmanian E, Arab M, Hosseini S M, Mardani M. The Relationship between Organizational Justice and Responsibility in Hospitals of Tehran University of Medical Sciences. ioh 2017; 14 (3) :152-163
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1753-fa.html
رحمانیان عرفانه، عرب محمد، حسینی سید مصطفی، مردانی محمد. بررسی رابطه عدالت سازمانی و پاسخگویی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران. سلامت كار ايران. 1396; 14 (3) :152-163

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1753-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، Mardani.mums@gmail.com
چکیده:   (5273 مشاهده)

زمینه و هدف : عدالت سازمانی تلقی کارکنان از میزان رعایت انصاف و برابری در محیط کار می­ باشد و پاسخگویی به معنی توانایی سیستم­ های بهداشتی برای پاسخ به انتظارات غیر پزشکی مردم است؛ یکی از مهم ترین اجزا در یک نظام­ بهداشتی، بیمارستان­ ها­ هستند و افزایش پاسخگویی بیمارستان­ ها­ در قبال مردم یکی از عوامل موثر بر درک عدالت است از این رو مطالعه حاضر به بررسی رابطه عدالت سازمانی و پاسخگویی در بیمارستان­ های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته است.

روش بررسی : پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده که بصورت مقطعی انجام شده و نمونه آن شامل 342 نفر از بیماران و کارکنان بیمارستان­ های منتخب علوم پزشکی تهران بود. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه عدالت سازمانی و پاسخگویی است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون توسط نرم افزار SPSS صورت گرفت.

­یافته­ ها: میانگین نمره کلی عدالت سازمانی بیمارستان ­های مورد مطالعه 15/17 ± 62/06 و میانگین نمره پاسخگویی این بیمارستان­ ها 19/20 ± 104/12 بود که هردو در سطح متوسط طبقه بندی می ­شوند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون، رابطه معنادار و مستقیمی را در تمامی ابعاد عدالت سازمانی در مقایسه با ابعاد پاسخگویی، نشان می­ دهد (0/001>p).

نتیجه­ گیری: باتوجه به رابطه مستقیم و معنادار ابعاد عدالت سازمانی و پاسخگویی، و نیز نقش آنها در افزایش کیفیت خدمات و درک بهتر خدمات ارائه شده توسط بیماران؛ ضروری بنظر می ­رسد که خط مشی­ هایی، در جهت رفع موانع ارتباطی بین کارکنان و بیماران تنظیم شود و اقداماتی در جهت افزایش عدالت در سطوح سازمان که منجر به افزایش پاسخگویی می ­شود، انجام گیرد.

متن کامل [PDF 606 kb]   (2364 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شخصیت و رفتار سازمانی
دریافت: 1395/1/8 | پذیرش: 1395/11/4 | انتشار: 1396/4/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb