زمینه و هدف : عدالت سازمانی تلقی کارکنان از میزان رعایت انصاف و برابری در محیط کار می باشد و پاسخگویی به معنی توانایی سیستم های بهداشتی برای پاسخ به انتظارات غیر پزشکی مردم است؛ یکی از مهم ترین اجزا در یک نظام بهداشتی، بیمارستان ها هستند و افزایش پاسخگویی بیمارستان ها در قبال مردم یکی از عوامل موثر بر درک عدالت است از این رو مطالعه حاضر به بررسی رابطه عدالت سازمانی و پاسخگویی در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته است.
روش بررسی : پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده که بصورت مقطعی انجام شده و نمونه آن شامل 342 نفر از بیماران و کارکنان بیمارستان های منتخب علوم پزشکی تهران بود. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه عدالت سازمانی و پاسخگویی است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون توسط نرم افزار SPSS صورت گرفت.
یافته ها: میانگین نمره کلی عدالت سازمانی بیمارستان های مورد مطالعه 15/17 ± 62/06 و میانگین نمره پاسخگویی این بیمارستان ها 19/20 ± 104/12 بود که هردو در سطح متوسط طبقه بندی می شوند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون، رابطه معنادار و مستقیمی را در تمامی ابعاد عدالت سازمانی در مقایسه با ابعاد پاسخگویی، نشان می دهد (0/001>p).
نتیجه گیری: باتوجه به رابطه مستقیم و معنادار ابعاد عدالت سازمانی و پاسخگویی، و نیز نقش آنها در افزایش کیفیت خدمات و درک بهتر خدمات ارائه شده توسط بیماران؛ ضروری بنظر می رسد که خط مشی هایی، در جهت رفع موانع ارتباطی بین کارکنان و بیماران تنظیم شود و اقداماتی در جهت افزایش عدالت در سطوح سازمان که منجر به افزایش پاسخگویی می شود، انجام گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |