دوره 15، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 53-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahabi-Rabori M A, Eftekhar-Vaghefi S H, Babaee A, Seyedi F. Assessment of the match of Anthropometric Dimension with Classroom chairs and ‎Determination of the Standard Classroom chairs Dimensions in Students of 3th and 6th ‎grades primary schools in Kerman. ioh 2018; 15 (2) :42-53
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1864-fa.html
شهابی رابری محمدعلی، افتخار واقفی سید حسن، بابائی عبدالرضا، سیدی فاطمه. بررسی تناسب ابعاد آنتروپومتری با صندلی‌های موجود و تعیین ابعاد صندلی استاندارد در ‌دانش‌آموزان پایه سوم و ششم دبستان‌های شهر کرمان. سلامت كار ايران. 1397; 15 (2) :42-53

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1864-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ، seyedifatemeh@yahoo.com
چکیده:   (3551 مشاهده)

زمینه و هدف: نشستن بر روی صندلی نامناسب می‌تواند منجر به ناراحتی‌های سیستم اسکلتی عضلانی گردد. لذا در این مطالعه تصمیم گرفته شد تناسب ابعاد آنتروپومتری دانش‌آموزان پایه‌های سوم و ششم دبستان با صندلی‌های موجود تعیین گردد و با توجه به ابعاد آنتروپومتری به دست آمده ابعاد صندلی پیشنهادی ارائه گردد.

روش بررسی: در این مطالعه 572 دانش‌آموز دختر و پسر شرکت داده شد. ابتدا 275 دانش‌آموز پایه سوم و 297 دانش‌آموز پایه ششم دبستان به‌طور تصادفی انتخاب شدند و تعدادی از ابعاد آنتروپومتری مرتبط با ابعاد صندلی از جمله، ارتفاع شانه، ارتفاع آرنج، ارتفاع رکبی، طول کفل- رکبی و پهنای باسن در آن‌ها اندازه‌گیری شد. سپس تناسب ابعاد صندلی‌های موجود با ابعاد آنتروپومتری دانش‌آموزان فوق سنجیده شد و ابعاد صندلی مناسب تعیین گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که کلیه ابعاد صندلی بزرگتر از ابعاد آنتروپومتریک دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی بود. در دانش‌آموزان پایه ششم فقط ارتفاع نشستنگاه در دختران و پسران به ترتیب با 85.3 و 84.5 درصد از ارتفاع رکبی دانش‌آموزان مطابق بود. ارتفاع پشتی صندلی و عمق نشستنگاه کوچکتر، درحالیکه ارتفاع دسته صندلی و پهنای نشستنگاه بزرگتر از ابعاد بدنی دانش‌آموزان بود.

نتیجه‌گیری: با توجه به تفاوت‌های موجود در ابعاد بدنی دانش‌آموزان پایه‌های سوم و ششم، تفاوت چندانی در سایز صندلی‌های آن‌ها مشاهده نمی‌شود. کلیه ابعاد صندلی‌های مورد استفاده جهت دانش‌آموزان پایه سوم بیشتر از ابعاد آنتروپومتریک بدن آن‌ها است که با کاهش ابعاد صندلی علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید، می‌توان درصد تناسب ابعاد آنتروپومتریک دانش‌آموزان را با صندلی‌های مورد استفاده نیز افزایش داد‌. 

متن کامل [PDF 434 kb]   (1412 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: 1395/5/5 | پذیرش: 1396/2/11 | انتشار: 1397/4/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb