دوره 15، شماره 6 - ( 1397 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 33-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ansari S, Hematgar M A, Rezapoor M, Varmazyar S. Investigation of the effect of educational chairs on satisfaction of students and prevalence of musculoskeletal disorders . ioh 2019; 15 (6) :25-33
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2110-fa.html
انصاری سمیرا، همتگر محمدامین، رضاپور مرتضی، ورمزیار سکینه. بررسی تأثیر نوع صندلی‌های آموزشی بر میزان رضایت‌مندی دانشجویان و شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی. سلامت كار ايران. 1397; 15 (6) :25-33

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2110-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، Svarmazyar@qums.ac.ir
چکیده:   (3421 مشاهده)
زمینه و هدف: طراحی صندلی­ بر پایه­ ارگونومی ضمن افزایش بهره­وری و ارتقاء کیفیت آموزش، منجر به احساس رضایت و راحتی فرد می­شود. با توجه به اینکه شناسایی مشکلات صندلی­ها و اصلاح آن­ها، می­تواند از بروز ناراحتی در کاربران جلوگیری نماید، هدف این مطالعه سنجش میزان رضایت­مندی دانشجویان از صندلی­های آموزشی و تأثیر آن­ها بر شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی می­باشد.
روش بررسی: این مطالعه­ی توصیفی-مقطعی در سال 1395 در بین 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین صورت گرفت. جهت بررسی میزان رضایت­مندی از 6 نوع صندلی دانشجویی از پرسش­نامه­ی محقق ساخته و جهت تعیین میزان شیوع ناراحتی­های اسکلتی-عضلانی نیز از پرسش­نامه نوردیک استفاده گردید. داده­های جمع­آوری شده در نرم­افزار SPSS20 و با استفاده از آزمون­های کای دو و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ ها: بیش­ترین میزان رضایت­مندی به صندلی چرم قهوه ای و چرم قرمز اختصاص یافت و هم­چنین بالاترین شیوع ناراحتی در ناحیه کمر مشاهده شد. رابطه­ی معنی­داری بین رضایت کلی از صندلی­ها با میزان شیوع ناراحتی در کمر (004/0=p) و باسن (043/0=p) وجود داشت و رابطه­ی بین نوع صندلی و میزان رضایت کلی از آن­ها معنی­دار بود. رابطه­ی معنی­داری بین نوع صندلی با شیوع ناراحتی در هیچ­یک از نواحی بدن مشاهده نشد (05/0<P).
نتیجه­ گیری: رعایت مواردی از جمله قابلیت تنظیم بخش­های مختلف، جنس، قابلیت فنری و حمایت گودی کمر در پشتی، ظاهر مناسب و استحکام بالای صندلی از جمله عوامل مؤثر بر رضایت از آن می­باشد. با آموزش اصول ارگونومی، نحوه­ی نشستن صحیح به دانشجویان و اصلاح­ پوسچرهای آن­ها تا حدود زیادی می­توان از بروز ناراحتی­های اسکلتی-عضلانی جلوگیری کرده و به­طبع آن میزان رضایت را بالا برد.
 
متن کامل [PDF 926 kb]   (1449 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: ارگونومی
دریافت: 1396/6/26 | پذیرش: 1397/8/5 | انتشار: 1398/1/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb