Ansari S, Hematgar M A, Rezapoor M, Varmazyar S. Investigation of the effect of educational chairs on satisfaction of students and prevalence of musculoskeletal disorders . ioh 2019; 15 (6) :25-33
URL:
http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2110-fa.html
انصاری سمیرا، همتگر محمدامین، رضاپور مرتضی، ورمزیار سکینه. بررسی تأثیر نوع صندلیهای آموزشی بر میزان رضایتمندی دانشجویان و شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی. سلامت كار ايران. 1397; 15 (6) :25-33
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2110-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، Svarmazyar@qums.ac.ir
چکیده: (3700 مشاهده)
زمینه و هدف: طراحی صندلی بر پایه ارگونومی ضمن افزایش بهرهوری و ارتقاء کیفیت آموزش، منجر به احساس رضایت و راحتی فرد میشود. با توجه به اینکه شناسایی مشکلات صندلیها و اصلاح آنها، میتواند از بروز ناراحتی در کاربران جلوگیری نماید، هدف این مطالعه سنجش میزان رضایتمندی دانشجویان از صندلیهای آموزشی و تأثیر آنها بر شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی میباشد.
روش بررسی: این مطالعهی توصیفی-مقطعی در سال 1395 در بین 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین صورت گرفت. جهت بررسی میزان رضایتمندی از 6 نوع صندلی دانشجویی از پرسشنامهی محقق ساخته و جهت تعیین میزان شیوع ناراحتیهای اسکلتی-عضلانی نیز از پرسشنامه نوردیک استفاده گردید. دادههای جمعآوری شده در نرمافزار SPSS20 و با استفاده از آزمونهای کای دو و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بیشترین میزان رضایتمندی به صندلی چرم قهوه ای و چرم قرمز اختصاص یافت و همچنین بالاترین شیوع ناراحتی در ناحیه کمر مشاهده شد. رابطهی معنیداری بین رضایت کلی از صندلیها با میزان شیوع ناراحتی در کمر (004/0=p) و باسن (043/0=p) وجود داشت و رابطهی بین نوع صندلی و میزان رضایت کلی از آنها معنیدار بود. رابطهی معنیداری بین نوع صندلی با شیوع ناراحتی در هیچیک از نواحی بدن مشاهده نشد (05/0<P).
نتیجه گیری: رعایت مواردی از جمله قابلیت تنظیم بخشهای مختلف، جنس، قابلیت فنری و حمایت گودی کمر در پشتی، ظاهر مناسب و استحکام بالای صندلی از جمله عوامل مؤثر بر رضایت از آن میباشد. با آموزش اصول ارگونومی، نحوهی نشستن صحیح به دانشجویان و اصلاح پوسچرهای آنها تا حدود زیادی میتوان از بروز ناراحتیهای اسکلتی-عضلانی جلوگیری کرده و بهطبع آن میزان رضایت را بالا برد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
ارگونومی دریافت: 1396/6/26 | پذیرش: 1397/8/5 | انتشار: 1398/1/27