زمینه و هدف: تقویت وفاداری در کنار رعایت اصول عدالت در فضای سازمان منجر به تقویت سلامتی نگرشی کارکنان که برای عملکرد کارآمد و مؤثر ضروری است، میشود. با توجه به همین مسئله در این پژوهش نقش وفاداری و عدالت بر سلامتی نگرشی کارکنان (در قالب رضایت و تعهد) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای همبستگی است. جامعه آماری پژوهش 700 نفر از کارکنان یک سازمان وابسته به وازت نفت در اصفهان بودند که از بین آنها، 246 نفر به شیوهی تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامههای پژوهش شامل پرسشنامه سه سؤالی تقویت و پاداش وفاداری، پرسشنامه 6 سؤالی عدالت توزیعی، پرسشنامه 6 سؤالی عدالت رویهای، پرسشنامه 5 سؤالی تعهد عاطفی و پرسشنامه 4 سؤالی رضایت شغلی بودند. دادههای حاصل از پرسشنامهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادله ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: شواهد حاصل از تحلیل یافتهها نشان داد که تقویت و پاداش وفاداری با هر دو بعد عدالت توزیعی و رویهای (به ترتیب 757/0 و 66/0) دارای رابطه مثبت قابل توجهی است. این امر تأییدی بر فرضیه اول پژوهش بود. امّا بررسی فرضیه دوم نشان داد که عدالت توزیعی متغیر واسطهای کامل در رابطه تقویت و پاداش وفاداری با رضایت شغلی است. بررسی فرضیه سوم نیز نشان داد که عدالت رویهای واسطه رابطه تقویت و پاداش وفاداری با تعهد عاطفی نیست.
نتیجهگیری: شواهد حاصل از این تحقیق گویای آن است که برای تقویت سلامت نگرشی در دو حوزهی رضایت و تعهد، باید وفاداری کارکنان به شیوهای عادلانه و منصفانه پاداش داده شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |