دوره 19، شماره 1 - ( 1401 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 38-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 970121160
Ethics code: 970121160


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghababaei Talkhonche R, Ghorbani Shahna F, Mohammadrezaei A, Farhadian M. Catalytic removal of nitrogen dioxide in the air stream by nickel and nickel- platinum supported multiwall carbon nanotube.. ioh 2022; 19 (1) : 2
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2984-fa.html
آقابابایی رضا، قربانی فرشید، محمد رضایی علیرضا، فرهادیان مریم. حذف کاتالیستی دی اکسید نیتروژن از جریان هوا توسط کاتالیست های نیکل و نیکل-پلاتین بارگذاری شده بر روی نانو لوله های کربنی چند دیواره. سلامت كار ايران. 1401; 19 (1) :19-38

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2984-fa.html


قطب علمی آموزشی بهداشت حرفه ای، مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، fghorbani@umsha.ac.ir
چکیده:   (2071 مشاهده)
زمینه و هدف: اکسید های نیتروژن به عنوان یکی از آلاینده های خطرناک هوا، اثرات زیان آوری بر روی سلامت افراد در محیط های کاری دارند. امروزه اکسیداسیون کاتالیستی در فرآیند حذف اکسید های نیتروژن یکی از روش های کارآمدی است که بخشی از تحقیقات را به خود اختصاص داده است. این پژوهش با هدف بررسی بازده حذف دی اکسید نیتروژن (NO2) توسط کاتالیست های نیکل و نیکل- پلاتین بارگذاری شده بر روی نانو لوله های کربنی چند دیواره از جریان هوا در فرایند اکسیداسیون کاتالیستی، انجام گردید.
روش: در این مطالعه تجربی پس از تثبیت نانو ذرات نیکل و نیکل _ پلاتین بر روی بستر نانو لوله های کربنی،  ویژگی های ساختاری و عملکردی کاتالیست ها توسط آنالیز های میکروسکوپ الکترونی (FE-SEM)، پراش اشعه ایکس (XRD)، تبدیل فوریه طیف سنج مادون قرمز(FTIR) و احیا با برنامه دمایی (H2-TPR) مشخص شدند. بازده حذف کاتالیست های سنتز شده در دمای 250 درجه سانتی گراد، سرعت های فضایی 15000و20000 بر ساعت و غلظت های 3000، 4000 و 5000 قسمت در میلیون NO2، مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج حاصل از آنالیز  FESEMو XRD نشان دادند که قطر نانو لوله های کربنی در محدوده 11 تا 18 نانومتر و اندازه نانوذرات کریستالی نیکل و پلاتین  بر روی بستر کاتالیست ها بین 10 تا 50 نانو متر بود. نتایج حذف کاتالیستی NO2 نشان داد که کاتالیست Ni-Pt/MWCNT در دمای 250 دارای بیشترین بازده حذف در غلظت ppm3000 و سرعت های فضایی 20000 و 15000 بر ساعت می باشد.
نتیجه گیری: مطابق با نتایج مطالعه حاضر، استفاده از نانو لوله های کربنی جهت حذف NO2 از جریان هوا به عنوان پایه کاتالیست، مناسب است. استفاده از کاتالیست های دوفلزی ترکیبی نیکل و پلاتین بارگذاری شده بر روی نانو لوله های کربنی دارای بازده و بهره وری بالایی در جهت حذف NO2 در دما، زمان ماند و غلظت های مختلف آلاینده می باشد.
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 1904 kb]   (1007 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آلودگی هوا
دریافت: 1398/10/14 | پذیرش: 1400/1/13 | انتشار: 1400/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb