دوره 20، شماره 2 - ( 1402 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 133-119 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SBMU.SME.REC.1400.080

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dolatabadi M, Heidarpoor P, Ghasemi M. Studying the effect of an educational intervention to prevent occupational musculoskeletal disorders on pain and quality of life of healthcare workers. ioh 2024; 20 (2) :119-133
URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3473-fa.html
دولت آبادی معصومه، حیدرپور پیغام، قاسمی محمود. بررسی تاثیر مداخله آموزشی پیشگیری از اختلالات اسکلتی-عضلانی شغلی بر درد وکیفیت زندگی کارکنان شبکه بهداشت و درمان ورامین. سلامت كار ايران. 1402; 20 (2) :119-133

URL: http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3473-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، Peigham.heidarpoor@yahoo.com
چکیده:   (513 مشاهده)
مقدمه: اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار عمده ترین عامل از دست رفتن زمان کار، افـزایش هزینـه هـا و آسیب نیروی کار به شمار می روند. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی شغلی بر کیفیت زندگی کارکنان شبکه بهداشت و درمان در سال 1401 انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش به روش مداخله ای بر روی 110 نفر از کارکنان شهرستان ورامین انجام گرفته است، که به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد 36 سوالی کیفیت زندگی (SF-36) و پرسشنامه نوردیک بود. داده ها بلافاصله و 6 ماه پس از مداخله جمع آوری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS22 استفاده شد. 
یافته ها: نتایج داده ها نشان داد بین میانگین نمره ابعاد هشت گانه پرسشنامه کیفیت زندگی و همچنین نمره کلی کیفیت زندگی در دو گروه مداخله و کنترل ارتباط معنی داری وجود نداشت (p>0.05) ولی در همه ابعاد کیفیت زندگی نمره میانگین افزایش یافته بود. کمر درد در هر دو گروه مداخله و کنترل به ترتیب با 60 درصد و 5/34 درصد بالاترین شیوع را داشت. اختلاف میانگین قبل و بعد از مداخله در هر یک از نواحی بدن در گروه مداخله معنی دار بود(p<0.05). بعد از انجام مداخله شیوع درد به طور کلی در گروه مداخله نسبت به کنترل کمتر شده بود.
نتیجه گیری: تکیه بر آموزش به تنهایی تأثیر محدودی بر کیفیت زندگی کارکنان مراقبت های بهداشتی دارد. در جهت ارتقاء کیفیت زندگی کارکنان علاوه بر مداخلات آموزشی می بایست به سایر جنبه های زندگی کارمندان از جمله عوامل اقتصادی، روانی و اجتماعی آنها نیز توجه نمود.
متن کامل [PDF 545 kb]   (101 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت(در محیط کار)
دریافت: 1401/10/4 | پذیرش: 1402/8/18 | انتشار: 1402/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله سلامت کار ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iran Occupational Health

Designed & Developed by : Yektaweb