زمینه و هدف: از آن جا که اعضای هیات علمی از مهم ترین سرمایه های مراکز آموزش عالی به شمار میروند، بررسی و شناسایی عوامل مرتبط با این منابع که می توانند بر عملکرد و استرس شغلی آنها موثر باشند، از اهمیت روز افزونی برخوردار شده است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی اثر میانجی رفتار پاسخگویی فردی در روابط علی وجدان و توافق پذیری با استرس و عملکرد شغلی اعضای هیات علمی بود.
روش بررسی: به منظور انجام این مطالعه نمونهای به حجم 250 نفر عضو هیات علمی به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از سه دانشگاه دولتی انتخاب شدند. دادهها از طریق مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت نئو، پرسشنامه استرس، عملکرد شغلی و پرسشنامه پاسخگویی فردی جمعآوری گردید. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در الگوی مفهومی، از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ویژگی شخصیتی با وجدان بودن با استرس رابطه منفی و معنیدار؛ با احساس پاسخگویی رابطه مثبت و معنیدار و ویژگی شخصیتی توافق پذیری با عملکرد رابطه مثبت و معنیدار و با احساس پاسخگویی رابطه منفی و معنیدار دارد. همچنین نتایج نشان داد که رابطه بین با وجدان بودن و استرس شغلی از طریق احساس پاسخگویی میانجیگری میشود. نقش میانجی پاسخگویی احساسی در رابطه بین ویژگی شخصیتی توافق پذیری و عملکرد شغلی نیز تائید شد.
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش، پاسخگویی فردی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با استرس و عملکرد شغلی را تحت تأثیر قرار میدهد. این نتایج بر ضرورت بازشناسی نقش میانجی پاسخگویی فردی در بررسی رابطه علی ویژگیهای شخصیتی وجدان و توافق پذیری با استرس و عملکرد شغلی تأکید میکند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |