زمینه و هدف: نشستن بر روی صندلی نامناسب میتواند منجر به ناراحتیهای سیستم اسکلتی عضلانی گردد. لذا در این مطالعه تصمیم گرفته شد تناسب ابعاد آنتروپومتری دانشآموزان پایههای سوم و ششم دبستان با صندلیهای موجود تعیین گردد و با توجه به ابعاد آنتروپومتری به دست آمده ابعاد صندلی پیشنهادی ارائه گردد.
روش بررسی: در این مطالعه 572 دانشآموز دختر و پسر شرکت داده شد. ابتدا 275 دانشآموز پایه سوم و 297 دانشآموز پایه ششم دبستان بهطور تصادفی انتخاب شدند و تعدادی از ابعاد آنتروپومتری مرتبط با ابعاد صندلی از جمله، ارتفاع شانه، ارتفاع آرنج، ارتفاع رکبی، طول کفل- رکبی و پهنای باسن در آنها اندازهگیری شد. سپس تناسب ابعاد صندلیهای موجود با ابعاد آنتروپومتری دانشآموزان فوق سنجیده شد و ابعاد صندلی مناسب تعیین گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که کلیه ابعاد صندلی بزرگتر از ابعاد آنتروپومتریک دانشآموزان پایه سوم ابتدایی بود. در دانشآموزان پایه ششم فقط ارتفاع نشستنگاه در دختران و پسران به ترتیب با 85.3 و 84.5 درصد از ارتفاع رکبی دانشآموزان مطابق بود. ارتفاع پشتی صندلی و عمق نشستنگاه کوچکتر، درحالیکه ارتفاع دسته صندلی و پهنای نشستنگاه بزرگتر از ابعاد بدنی دانشآموزان بود.
نتیجهگیری: با توجه به تفاوتهای موجود در ابعاد بدنی دانشآموزان پایههای سوم و ششم، تفاوت چندانی در سایز صندلیهای آنها مشاهده نمیشود. کلیه ابعاد صندلیهای مورد استفاده جهت دانشآموزان پایه سوم بیشتر از ابعاد آنتروپومتریک بدن آنها است که با کاهش ابعاد صندلی علاوه بر صرفهجویی در هزینههای تولید، میتوان درصد تناسب ابعاد آنتروپومتریک دانشآموزان را با صندلیهای مورد استفاده نیز افزایش داد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |